Immersive Design & Virtual Production

2024/2025
Engelsk titel
Immersive Design & Virtual Production
Uddannelse
Multimediedesigner
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår
Ects
5
Udd. element
Valgfag
Tilmelding
Valgfag udbydes først senere og oprettes afhængigt af tilmeldinger. Du vil senere i dit uddannelsesforløb få mere besked fra din uddannelse om, hvilke valgfag du kan vælge.
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Lokalt
Studiested
Cphbusiness Lyngby
Fagkode
4509305CL
  • Indhold og formål
    I samarbejde med vores Media & Maker Labs udforsker valgfaget design med banebrydende immersive (latin immersio 'nedsænkning', fordybe) teknologier og muligheden for at skabe involverende miljøer.

    Med udgangspunkt i 3D-verdenen vil du arbejde med virtuelle miljøer og immersiv videoteknologi. Du vil blandt andet blive introduceret til at designe og realisere 3D-modeller til 3D-print, filmproduktion gennem Virtual Production/realtime filmmaking, 360-graders video, spil samt immersive muligheder indenfor Extended Reality (XR). Kurset vil give dig en unik mulighed for at opleve, hvordan dine projekter og designs forlader grænsen af computerskærmen og spiller sammen med det virtuelle, immersive rum og virkelige materialer.

    VIGTIGT: Du kommer til at arbejde hands-on med komplekst software (Unity-/Unreal game engine og andre 3D teknologier) og sofistikeret hardware (3D-printere, 360-graders videoudstyr, Oculus Quest VR-headsets). Det er afgørende, at du kan lide at arbejde med teknologi og ikke er bange for at komme i kontakt med komplicerede grænseflader og - til en vis grad - med grundlæggende programmering.

    De teknologier, vi skal udforske, er under konstant udvikling og i nogle tilfælde sparsomt dokumenterede – eller slet ikke. Du bør derfor være i stand til at udforske, opdage og bygge på egen hånd, under supervision og i workshops, da det meste af kurset vil foregå i en legende lab-atmosfære, ikke på den traditionelle måde.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har viden om:
    • Immersive designteori
    • Immersive nøgleteknologier
    • XR
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • Modellerings-, teksturerings- og renderingsteknikker for digitale 3D-modeller. 3D scanning
    • Håndtering af 3D-print workflow
    • Avancerede visualiseringspipelines som Virtual Production, Virtual Reality og Augmented Reality
    • Immersive video
    • Immersive designprocesser
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • Udvikle og implementere projekter baseret på principperne for immersive design
    • Tilegne sig ny viden og færdigheder inden for udvikling af immersive designproduktion
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Immersive Design & Virtual Production
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Mundtlig eksamen
    Mundtlig prøve baseret på en præsentation af de kursusrelaterede produkter og den involverede udviklingsproces.
    Ects
    5 ECTS
    Forberedelsestid
    Ingen forberedelse
    Varighed
    Varighed varierer efter gruppestørrelse
    10 min gruppeprojekt præsentation + 10 min pr. studerende.
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeeksamen
    maks. gruppestørrelse
    5
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Der gives én samlet karakter efter 7-trinsskalaen.
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    3. semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.