Alle læringsmål for Analyseteknik udprøves i Prøve 1 og/eller
Prøve 2.
Prøve 1:
Læringsmålene er i forhold til laboratoriearbejde inden for
kromatografi, spektrofotometri og mikrobiologi.
I Prøve 1 indgår også mål for fagene: Grundlæggende
laboratoriearbejde, Arbejdsmiljø, Kvalitetssikring og Kvalificering
og validering. Se disse fag.
Prøvens samlede læringsmål indgår i undervisningsforløbene:
Tema 1 - Grundlæggende laboratoriearbejde
Tema 2 - Analyseteknik og standardisering
Tema 3 - Mikrobiologi
Prøvens samlede læringsmål er:
Tema 1: Grundlæggende laboratoriearbejde
Viden
Den studerende
• har viden om grundlæggende laboratoriearbejde og
laboratorieudstyr samt teori i relation til laboratoriearbejde
• har viden om god adfærd i laboratoriet
• har viden om og forståelse af generelle sikkerheds- og
hygiejneregler i laboratoriet
• har viden om principperne for klassificering, mærkning og
håndtering af kemiske agenser
• har viden om og forståelse af kvalitetssikring af grundlæggende
laboratoriearbejde
• har viden om simpel kvalificering af grundlæggende
laboratorieudstyr
• har viden om og forståelse for relevante statistiske metoder, der
anvendes i forbindelse med simpel kvalificering
Færdigheder
Den studerende
• kan anvende det grundlæggende laboratorieudstyr samt tilhørende
beregninger og teori i relation til laboratoriearbejde
• kan behandle og vurdere simple laboratorieobservationer og
–resultater
• kan anvende sikkerhedsudstyr og personlige værnemidler
• kan anvende gældende regler for klassificering og mærkning af
kemiske agenser
• kan anvende regler for affaldshåndtering
• kan anvende metoder og redskaber til at dokumentere
laboratoriearbejde
• kan vurdere grundlæggende laboratoriearbejde ud fra statistiske
beregninger og/eller anvendelse af kontroller
• kan anvende og vurdere relevante statistiske tests og/eller
kontroller i forbindelse med simpel kvalificering
Kompetencer
Den studerende
• kan håndtere grundlæggende laboratoriearbejde
• kan udvise god adfærd i laboratoriet
• kan håndtere grundlæggende laboratoriearbejde kvalitetsmæssigt
korrekt
• kan håndtere grundlæggende laboratoriearbejde på en sikkerheds-,
sundheds- og miljømæssig forsvarlig måde
Tema 2: Analyseteknik og standardisering
Nedenstående mål skal ses i relation til kvalitativt og
kvantitativt laboratoriearbejde inden for kromatografi og
spektrofotometri.
Viden
Den studerende
• har viden om centralt analyseudstyr samt naturvidenskabelig teori
i relation til laboratoriearbejde
• har viden om prøvepræparation til de centrale analyseteknikker
• har viden om og forståelse af de centrale principper for
analysetekniske metoder
• har viden om principperne for klassificering, mærkning og
håndtering af kemiske agenser
• har viden om og forståelse af kvalitetssikring af
laboratoriearbejde
Færdigheder
Den studerende
• kan anvende de centrale typer af analyseudstyr, analyseteknikker
samt tilhørende beregninger og naturvidenskabelig teori i relation
til laboratoriearbejde
• kan anvende dansk- og engelsksprogede forskrifter og manualer
• kan anvende IT i forbindelse med det centrale analysearbejde og
databehandling
• kan vurdere laboratorieobservationer og –resultater
• kan anvende sikkerhedsudstyr og personlige værnemidler
• kan anvende gældende regler for klassificering og mærkning af
kemiske agenser
• kan anvende regler for affaldshåndtering
• kan anvende metoder og redskaber til at dokumentere
laboratoriearbejde
• kan vurdere laboratoriearbejde ud fra statistiske beregninger
og/eller anvendelse af kontroller
Kompetencer
Den studerende
• kan deltage i samarbejde og udvise god adfærd i laboratoriet
• kan håndtere planlægning og udførelse af centrale og
rutinemæssige analyseopgaver
• kan håndtere laboratoriearbejde kvalitetsmæssigt korrekt
• kan håndtere laboratoriearbejde på en sikkerheds-, sundheds- og
miljømæssig forsvarlig måde
Tema 3: Mikrobiologi
Nedenstående mål skal ses i relation til laboratoriearbejde inden
for mikrobiologi.
Viden
Den studerende
• har viden om grundlæggende laboratoriearbejde og
laboratorieudstyr samt teori i relation til laboratoriearbejde
• har viden om god adfærd i laboratoriet
• har viden om centralt analyseudstyr samt naturvidenskabelig teori
i relation til laboratoriearbejde
• har viden om prøvepræparation til de centrale analyseteknikker
• har viden om og forståelse af de centrale principper for
analysetekniske metoder
• har viden om og forståelse af generelle sikkerheds- og
hygiejneregler i laboratoriet
• har viden om principperne for klassificering, mærkning og
håndtering af biologiske agenser
• har viden om og forståelse af kvalitetssikring af
laboratoriearbejde
• har viden om simpel kvalificering af laboratorieudstyr
• har viden om og forståelse for relevante statistiske metoder, der
anvendes i forbindelse med simpel kvalificering
Færdigheder
Den studerende
• kan anvende det grundlæggende laboratorieudstyr samt tilhørende
beregninger og teori i relation til laboratoriearbejde
• kan behandle og vurdere simple laboratorieobservationer og
–resultater
• kan anvende de centrale typer af analyseudstyr, analyseteknikker
samt tilhørende beregninger og naturvidenskabelig teori i relation
til laboratoriearbejde
• kan anvende dansk- og engelsksprogede forskrifter og manualer
• kan anvende IT i forbindelse med det centrale analysearbejde og
databehandling
• kan vurdere laboratorieobservationer og –resultater
• kan anvende sikkerhedsudstyr og personlige værnemidler
• kan anvende gældende regler for klassificering og mærkning af
biologiske agenser
• kan anvende regler for affaldshåndtering
• kan anvende metoder og redskaber til at dokumentere
laboratoriearbejde
• kan vurdere laboratoriearbejde ud fra statistiske beregninger
og/eller anvendelse af kontroller
• kan anvende og vurdere relevante statistiske tests og/eller
kontroller i forbindelse med simpel kvalificering
Kompetencer
Den studerende
• kan håndtere grundlæggende laboratoriearbejde
• kan deltage i samarbejde og udvise god adfærd i laboratoriet
• kan håndtere planlægning og udførelse af centrale og
rutinemæssige analyseopgaver
• kan håndtere laboratoriearbejde kvalitetsmæssigt korrekt
• kan håndtere laboratoriearbejde på en sikkerheds-, sundheds- og
miljømæssig forsvarlig måde
Prøve 2:
Læringsmålene er i forhold til laboratoriearbejde inden for
genteknologi, celledyrkning og projektarbejde.
I Prøve 2 indgår også mål for fagene: Arbejdsmiljø,
Kvalitetssikring, Proteinoprensning og karakterisering samt
Projektarbejde. Se disse fag.
Prøvens samlede læringsmål indgår i undervisningsforløbene:
Tema 4 - Proteinoprensning og karakterisering
Tema 5 - Genteknologi
2. semesterprojekt
Prøvens samlede læringsmål er:
Tema 4: Proteinoprensning og karakterisering
Viden
Den studerende
• har viden om analyseudstyr samt naturvidenskabelig teori i
relation til proteinoprensning og karakterisering
• har viden om fermentering
• har viden om og forståelse af principper for analysetekniske
metoder i relation til proteinoprensning og karakterisering
Færdigheder
Den studerende
• kan anvende analyseudstyr, analyseteknikker samt tilhørende
beregninger og naturvidenskabelig teori i relation til
proteinoprensning og karakterisering
• kan vurdere laboratorieobservationer og –resultater i relation
til proteinoprensning og karakterisering
• kan formidle laboratorieobservationer og –resultater i relation
til proteinoprensning og karakterisering til samarbejdspartner
Kompetencer
Den studerende
• kan håndtere planlægning og udførelse af analyseopgaver inden for
proteinoprensning og karakterisering
Tema 5: Genteknologi
Nedenstående mål skal ses i relation til laboratoriearbejde inden
for genteknologi og celledyrkning.
Viden
Den studerende
• har viden om centralt analyseudstyr samt naturvidenskabelig teori
i relation til laboratoriearbejde
• har viden om prøvepræparation til de centrale analyseteknikker
• har viden om og forståelse af de centrale principper for
analysetekniske metoder
• har viden om og forståelse af generelle sikkerheds- og
hygiejneregler i laboratoriet
• har viden om principperne for klassificering, mærkning og
håndtering af biologiske agenser
• har viden om og forståelse af kvalitetssikring af
laboratoriearbejde
Færdigheder
Den studerende
• kan anvende de centrale typer af analyseudstyr, analyseteknikker
samt tilhørende beregninger og naturvidenskabelig teori i relation
til laboratoriearbejde
• kan anvende dansk- og engelsksprogede forskrifter og manualer
• kan anvende IT i forbindelse med det centrale analysearbejde og
databehandling
• kan vurdere laboratorieobservationer og –resultater
• kan anvende sikkerhedsudstyr og personlige værnemidler
• kan anvende gældende regler for klassificering og mærkning af
biologiske agenser
• kan anvende regler for affaldshåndtering
• kan anvende metoder og redskaber til at dokumentere
laboratoriearbejde
• kan vurdere laboratoriearbejde ud fra statistiske beregninger
og/eller anvendelse af kontroller
Kompetencer
Den studerende
• kan håndtere planlægning og udførelse af centrale og
rutinemæssige analyseopgaver
• kan håndtere laboratoriearbejde kvalitetsmæssigt korrekt
• kan håndtere laboratoriearbejde på en sikkerheds-, sundheds- og
miljømæssig forsvarlig måde
2. semesterprojekt
Nedenstående mål skal ses i relation til en given projektopgave
inden for genteknologi samt proteinoprensning og karakterisering.
Viden
Den studerende
• har viden om processerne i et projektarbejde
Færdigheder
Den studerende
• kan anvende og vurdere metoder og redskaber til at planlægge,
udføre, dokumentere, projektarbejde
• kan anvende dansk- og engelsksprogede forskrifter og manualer
• kan anvende IT i forbindelse med det centrale analysearbejde og
databehandling
• kan vurdere laboratorieobservationer og –resultater
• kan formidle laboratorieobservationer og –resultater til
samarbejdspartnere
• kan vurdere laboratoriearbejde ud fra statistiske beregninger
og/eller anvendelse af kontroller
Kompetencer
Den studerende
• kan håndtere planlægning og udførelse af centrale og
rutinemæssige analyseopgaver
• kan i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden og
færdigheder i relation til centrale analyseteknikker
• kan håndtere laboratoriearbejde på en sikkerheds-, sundheds- og
miljømæssig forsvarlig måde
• kan i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden,
færdigheder og kompetencer i relation til arbejdsmiljø
• kan håndtere laboratoriearbejde kvalitetsmæssigt korrekt
Prøve
1
Forudsætninger for indstilling til
eksamen
Den studerende skal opfylde kravene til
obligatoriske læringsaktiviteter.
Den studerende skal samlet opnå 80 Studypoints i Tema 1+2+3.
Se nærmere om temaets OLA'er og frister i semester flowet på
Moodle.
Faget prøves
Faget/modulet prøves med flg. fag
Eksamensform
Mundtlig eksamen
72 timers prøve (3 hverdage) efterfulgt af mundtlig
eksamination på i alt 35 min
incl. votering.
Et opgavesæt dækkende væsentlige fagområder fra tema 1+2+3 (se
”Fokusområder”
på Moodle) åbner på Moodle. Forinden har den studerende trukket en
kode, som koder
for hvilke 2 opgaver fra sættet den studerende skal fremlægge ved
den mundtlige
prøve. De 2 opgaver vil være en kombination af en øvelse og en
teori/beregningsopgave.
Dag 1 - 3:
Lodtrækning af kode på Moodle (obligatorisk), hvorefter
opgavesættet åbner på
Moodle.
Den studerende løser alle opgaver og forbereder præsentation af
alle opgaver. Præsentationsform for de enkelte opgaver er valgfri.
Det forventes at der ved fremlæggelse af øvelser inddrages
apparatur og laboratorieudstyr hvor det er relevant, samt at
eksempler på dokumentation for øvelsen fremvises
(journalbog/scinote, risikovurdering, apparatudskrifter, excelark
mv.). En præsentation af en øvelse skal forberedes til at vare
max 10 min og en teori/beregningsopgave max 5 min.
Den mundtlige eksamination:
Den mundtlige eksamination foregår enten i bio – eller
kemilaboratoriet. Ved den studerendes eksamenstid lukkes den
studerende ind i laboratoriet og får at vide hvilke 2
opgaver i opgavesættet koden refererer til og som skal fremlægges.
Den studerende
får herefter op til 5 min. til at finde de dokumenter frem, som
skal bruges til eksaminationen. Herefter fremlægger den studerende
sine 2 opgaver med efterfølgende spørgsmål og dialog i relation til
opgavens emne. Rækkefølgen af de 2 opgaver bestemmes af den
studerende. Apparatur og laboratorieudstyr kan inddrages i
fremlæggelsen.
Forberedelsestid
Ingen forberedelse
Der udleveres en opgave i forbindelse med
eksamen
Ja
Opgavetype
Et opgavesæt, hvor opgaverne skal løses
og forberedes inden den mundtlig prøve. Til dette haves 72
timer.
Individuel eller gruppeeksamen
Individuel
Anvendt sprog til eksamen
Dansk (Norsk/Svensk)
Karakterskala
7-trins skala
Bedømmelsestype
Ekstern censur
Kriterier for prøvevurdering
I hvilket omfang den studerende kan
opfylde læringsmålene for Prøve 1.
Bedømmelsen er en samlet vurdering af den mundtlige fremlæggelse,
hvor øvelsesopgaven vægter højest.
Ved vurderingen lægges vægt på følgende:
Selvstændig fremlæggelse af øvelsesopgaven.
Selvstændig fremlæggelse af teori/beregningsopgaven.
Formidlingen af opgaverne er velstruktureret ved brug af den
rette fagterminologi inden for den afsatte tid.
Sikker besvarelse af uddybende spørgsmål.
Tidsmæssig placering
1. Semester
Slutningen af 1.semester
Re- og sygeeksamen
Der gælder samme regler som for den
ordinære eksamen.
Reeksamen:
Den studerende indstilles automatisk til reeksamen. Til reeksamen
trækkes en ny kode og et nyt opgavesæt åbner, som skal løses og
forberedes efterfulgt af den mundtlige eksamen.
Dette gælder for studerende der:
• ikke har startet prøven ved at trække en kode
• har trukket en kode, men er udeblevet fra den mundtlige eksamen
• er dumpet
Sygeeksamen:
Den studerende indstilles automatisk til sygeeksamen. Til
sygeeksamen trækkes en ny kode og et nyt opgavesæt åbner, som skal
løses og forberedes efterfulgt af den mundtlige eksamen.
Dette gælder for studerende der:
• har en sygemelding
• på grund af sygdom ikke har startet prøven ved at trække en kode
• på grund af sygdom ikke kan deltage i den mundtlige
eksamination
Prøve
2
Forudsætninger for indstilling til
eksamen
Den studerende skal opfylde kravene til
obligatoriske læringsaktiviteter.
Den studerende skal samlet opnå 80 Studypoints i Tema
4+5+2.semesterprojekt.
Se nærmere om temaets OLA'er og frister i semester flowet på
Moodle.
Faget prøves
Faget/modulet prøves med flg. fag
Eksamensform
Skriftlig aflevering med mundtlig
eksamen
Opnåelse af læringsmålene for Prøve 2 evalueres ved en prøve
der tager udgangspunkt
i læringsmålene fra tema 4+5+2.semesterprojekt.
De studerende inddeles i selvvalgte grupper á 2-3 studerende, som
ved lodtrækning tildeles en opgaveformulering for
2.semesterprojektet. Skolen kan dispensere for gruppens størrelse
og opgavens omfang.
Gruppen løser i fællesskab den praktiske del i form af planlægning,
forberedelse og udførelse. På baggrund af det udførte projekt
udarbejder gruppen en rapport inkl. bilag.
Rapporten udgør eksamensgrundlaget ved den mundtlige prøve, og
karakteren gives ud
fra en vurdering af den mundtlige præstation.
Den mundtlige prøve kan aflægges som en individuel prøve eller en
gruppeprøve. Ved en gruppeprøve gives en individuel bedømmelse.
Eksaminationen indledes med, at den studerende/gruppe fremlægger
projektet gerne
ved brug af en PowerPoint præsentation. Herefter følger dialog og
spørgsmål baseret
på hele synopsen.
Præsentationen medbringes på egen PC. Det anbefales desuden at
medbringe præsentationen på et USB Stick og 2 eksemplarer af
præsentationen til uddeling. Du skal have sikret dig, at din PC kan
kobles på eksamenslokalets skærm inden prøven.
Til eksaminationen medbringes relevant dokumentation (f.eks.
rådata, beregninger,
protokoller, risikovurderinger og apparatudskrifter), som ikke er
vedlagt i bilag.
Ects
30 ECTS. Udgør 100% af den samlede
bedømmelse
Varighed
Varighed varierer efter gruppestørrelse
Eksaminationstiden er afhængig af antal studerende:
1 studerende:
30 min heraf max 15 min. til fremlæggelse. Den resterende tid er
til dialog, diskussion
og votering.
2 studerende:
45 min heraf max 20 min. til fremlæggelse. Den resterende tid er
til dialog, diskussion
og votering.
3 studerende:
60 min heraf max 25 min. til fremlæggelse. Den resterende tid er
til dialog, diskussion
og votering.
Der udleveres en opgave i forbindelse med
eksamen
Nej
Formkrav
For krav til rapporten se semesterflowet
på Moodle.
Individuel eller gruppeeksamen
Gruppeeksamen
Anvendt sprog til eksamen
Dansk (Norsk/Svensk)
Karakterskala
7-trins skala
Bedømmelsestype
Ekstern censur
Kriterier for prøvevurdering
I hvilket omfang den studerende i
samarbejde med andre kan opfylde læringsmålene
for Prøve 2.
Bedømmelsen er en vurdering af den mundtlige præstation.
Ved vurderingen lægges vægt på at følgende:
Projektplanlægning, kvalitetssikring samt sikkerheds-, sundheds- og
miljømæssig
forsvarlig udførelse af laboratoriearbejde
Dokumentation og vurdering af laboratoriearbejde
Redegørelse af de tilhørende principper for såvel metoder som
apparatur
Formidlingen af opgaven er velstruktureret ved brug af den rette
fagterminologi inden for den afsatte tid
Diskussion af det udførte arbejde og sikker besvarelse af uddybende
spørgsmål
Tidsmæssig placering
2. Semester
Slutningen af 2.semester
Re- og sygeeksamen
Der gælder samme regler som for den
ordinære eksamen.
Reeksamen: (skriftlig aflevering med mundtlig eksamen)
Den studerende indstilles automatisk til reeksamen, som er baseret
på samme datagrundlag som til den ordinære eksamen. Det praktiske
arbejde kan ikke laves om.
Til reeksamen kan samme rapport genafleveres eller en NY revideret
rapport kan afleveres. Dette er valgfrit, da rapporten ikke indgår
i bedømmelsesgrundlaget.
• For studerende der ikke har afleveret en rapport til den ordinære
eksamen afleveres en rapport. Gælder også for gruppeaflevering og
for gruppemedlemmer der ikke er skrevet på en gruppeaflevering og
dermed ikke kan gå til den ordinære mundtlige eksamen.
• For studerende som er udeblevet fra den mundtlige eksamen, kan
samme rapport genafleveres eller en NY revideret rapport kan
afleveres.
• For studerende som er dumpet kan samme rapport genafleveres eller
en NY revideret rapport kan afleveres.
Ved en NY revideret rapport forstås:
Skal der afleveres en NY revideret rapport kan det ske på 2 måder.
I begge tilfælde bør du kontakte din vejleder for en samtale om
indhold i en NY revideret rapport.
1. Der skrives en ny rapport baseret på samme datagrundlag, som den
ordinære rapport. Rapporten skal være væsentlig uddybet i forhold
til den ordinære rapport.
2. Den ordinære rapport kan genafleveres med tilhørende bilag.
Bilag skal indeholde nye eller uddybende afsnit i forhold til den
ordinære rapport.
Sygeeksamen: (skriftlig aflevering med mundtlig eksamen)
Haves en sygemelding indstilles den studerende automatisk til
sygeeksamen, som er baseret på samme datagrundlag som til den
ordinære eksamen. Det praktiske arbejde kan ikke laves om.
• For studerende der ikke har afleveret en rapport til den ordinære
eksamen på grund af sygdom afleveres en rapport.
• For studerende som på grund af sygdom ikke har deltaget i den
ordinære mundtlige eksamen genafleveres samme
opgave.