Valgfag

2024/2025
Engelsk titel
Elective
Uddannelse
Laborant
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Forår og Efterår
Ects
10
Udd. element
Valgfag
Tilmelding
Valgfag udbydes først senere og oprettes afhængigt af tilmeldinger. Du vil senere i dit uddannelsesforløb få mere besked fra din uddannelse om, hvilke valgfag du kan vælge.
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Lokalt
Studiested
Cphbusiness Laboratorie og Miljø
Fagkode
8563304CP
  • Indhold og formål
    Fagelementet beskæftiger sig med løsning af en selvvalgt praksisnær problemstilling i laboratoriet under hensynstagen til kvalitetssikring og arbejdsmiljø. Til løsning af opgaven skal der bygges oven på tidligere opnået viden, færdigheder og kompetencer.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende:
    • har uddybet viden om analyseudstyr samt naturvidenskabelig teori i relation til en selvvalgt laboratorieopgave
    • har uddybet viden om og forståelse af principper for analysetekniske metoder i relation til en selvvalgt laboratorieopgave
    Færdigheder
    Den studerende:
    • kan anvende analyseudstyr, analyseteknikker samt tilhørende beregninger og naturvidenskabelig teori i relation til en selvvalgt laboratorieopgave
    • kan vurdere laboratorieobservationer og –resultater i relation til en selvvalgt laboratorieopgave
    • kan formidle laboratorieobservationer og –resultater i relation til en selvvalgt laboratorieopgave
    Kompetencer
    Den studerende:
    • kan i en struktureret sammenhæng håndtere planlægning og udførelse af en selvvalgt laboratorieopgave
    • kan i en struktureret sammenhæng håndtere en selvvalgt laboratorieopgave på en sikkerheds-, sundheds- og miljømæssig forsvarlig måde
    • kan i en struktureret sammenhæng håndtere en selvvalgt laboratorieopgave kvalitetsmæssigt korrekt
  • Eksamen
    Alle læringsmål for Valgfag udprøves i Prøve 4.

    I prøve 4 indgår også mål for fagene: Projektarbejde og Videregående analyseteknik. Se disse fag.

    Prøvens samlede læringsmål indgår i undervisningsforløbet: 3.semesterprojekt

    Prøvens samlede læringsmål er:

    Nedenstående mål skal ses i relation til en selvvalgt projektopgave

    Viden
    Den studerende
    • har uddybet viden om analyseudstyr samt naturvidenskabelig teori i relation til en selvvalgt laboratorieopgave
    • har uddybet viden om og forståelse af principper for analysetekniske metoder i relation til en selvvalgt laboratorieopgave
    • har viden om de mere komplekse analysetekniske metoder

    Færdigheder
    Den studerende
    • kan anvende analyseudstyr, analyseteknikker samt tilhørende beregninger og naturvidenskabelig teori i relation til en selvvalgt laboratorieopgave
    • kan vurdere laboratorieobservationer og –resultater i relation til en selvvalgt laboratorieopgave
    • kan formidle laboratorieobservationer og –resultater i relation til en selvvalgt laboratorieopgave
    • kan vurdere komplekse laboratorieobservationer og –resultater
    • kan formidle løsningsforslag fra projektarbejde til samarbejdspartnere

    Kompetencer
    Den studerende
    • kan i en struktureret sammenhæng håndtere planlægning og udførelse af en selvvalgt laboratorieopgave
    • kan i en struktureret sammenhæng håndtere en selvvalgt laboratorieopgave på en sikkerheds-, sundheds- og miljømæssig forsvarlig måde
    • kan i en struktureret sammenhæng håndtere en selvvalgt laboratorieopgave kvalitetsmæssigt korrekt
    • kan håndtere planlægning og udførelse af komplekse analyseopgaver
    • kan i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til analysetekniske metoder
    • kan med en professionel tilgang deltage i projektsamarbejde
    Prøve 4
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Den studerende skal opfylde kravene til obligatoriske læringsaktiviteter.
    Den studerende skal opnå 80 Studypoints i 3. semesterprojektet.
    Se nærmere om 3.semesterprojektets OLA'er og frister i semester flowet på Moodle.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Opnåelse af læringsmålene for Prøve 4 evalueres ved en prøve der tager udgangspunkt
    i læringsmålene fra 3.semesterprojektet

    Projektarbejdet udføres i selvvalgte grupper á 2-3 studerende. Skolen kan dispensere
    fra gruppens størrelse og projektets omfang. Gruppen arbejder med et selvvalgt emne og løser i fællesskab den praktiske del i form af planlægning, forberedelse og udførelse. På baggrund af det udførte projekt udarbejder gruppen en rapport inkl. bilag. Rapporten udgør eksamensgrundlaget og indgår i bedømmelsesgrundlaget ved den mundtlige prøve.

    Den mundtlige prøve kan aflægges som en individuel prøve eller en gruppeprøve. Ved en gruppeprøve gives en individuel bedømmelse.

    Eksaminationen indledes med, at den studerende/gruppe fremlægger projektet gerne
    ved brug af en PowerPoint præsentation. Herefter følger dialog og spørgsmål baseret
    på hele rapporten.

    Præsentationen medbringes på egen PC. Det anbefales desuden at medbringe præsentationen på et USB Stick og 2 eksemplarer af præsentationen til uddeling. Du skal have sikret dig, at din PC kan kobles på eksamenslokalets skærm inden prøven.
    Ects
    15 ECTS
    Varighed
    Varighed varierer efter gruppestørrelse
    Eksaminationstiden er afhængig af antal studerende.
    1 studerende:
    30 min heraf max 10 min. til fremlæggelse. Den resterende tid er til dialog, diskussion
    og votering.
    2 studerende:
    45 min heraf max 15 min. til fremlæggelse. Den resterende tid er til dialog, diskussion
    og votering.
    3 studerende:
    60 min heraf max 20 min. til fremlæggelse. Den resterende tid er til dialog, diskussion
    og votering.
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Formkrav
    For krav til rapporten se Moodle.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeeksamen
    maks. gruppestørrelse
    3
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Projektforløbet er planlagt, gennemført og vurderet med stor selvstændighed og
    overblik
    Inddragelse af projektstyringsværktøjer i forløbet
    Den praktiske del er baseret på overvejelser med hensyn til anvendt apparatur,
    metode, kvalitetssikring og sikkerhed.
    Overvejelser omkring valg af kvalificering og validering til at sikre resultaternes
    validitet.
    Den valgte problemstilling er bearbejdet og dokumenteret med stor overskuelighed ved formidling af og vurdering af resultater
    Rapporten er formuleret ved brug af den rette fagterminologi, logisk opbygget
    og letlæselig
    I hvilket omfang den studerende selvstændigt kan:
    Præsentere projektet velstruktureret inden for den afsatte tid og demonstrerer
    stort fagligt overblik.
    Diskutere det udførte arbejde og svare sikkert på uddybende spørgsmål
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    Slutningen af 3. semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.