Virksomhedens interne og eksterne forhold optag 2024 Sommer

2024/2025
Engelsk titel
The organisations internal and external situation
Uddannelse
Handelsøkonom - Søerne
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
1. Semester
Fagets varighed
2 semestre
Opstart
Efterår
Ects
25
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Søerne
Fagkode
4068101CS
Fagområder
Virksomhedens interne og eksterne forhold
  • Indhold og formål
    Fagelementet indeholder virksomhedens interne og eksterne forhold med henblik på
    bæredygtig udvikling af virksomhedens strategiske position. Der er fokus på analyser af nye tendenser fra marked og samfund samt analyser af virksomhedens økonomiske ressourcer og organisatoriske forhold.
  • Læringsmål
    Viden
    Virksomhedens interne og eksterne forhold
    - udviklingsbaseret viden om erhvervets praksis og centrale anvendte teorier
    og metoder
    - forståelse af virksomhedens praksis i interne og eksterne forhold, og anvendelsen af de centrale anvendte teorier og metoder
    Færdigheder
    - anvende virksomhedens og erhvervets interne og eksterne rapporter, herunder bæredygtighedsrapporter på det taktiske og operationelle niveau
    - vurdere virksomhedens interne og eksterne problemstillinger og opstille og
    vælge bæredygtige løsningsmuligheder
    - kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere
    Kompetencer
    Virksomhedens interne og eksterne forhold
    - indgå i virksomhedens drift og udvikling samt håndtere udviklingsorienterede
    processer
    - deltage i tværfagligt samarbejde i en virksomhed både internt og eksternt
    med henblik på at forbedre virksomhedens taktiske og operationelle drift med
    henblik på at understøtte den strategiske position
    - i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til virksomhedens taktiske og operationelle niveau med henblik på at understøtte den strategiske position, handlemuligheder og bæredygtige udvikling
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål

    På 1. studieår er der 2 eksaminer.

    1. semester prøven og 2. semester prøven.

    Begge eksaminer tester de dele af fagelementerne, der er afviklet på de respektive semestre.

    Information om OLA
    I dit moodleflow kan du finde de mere præcise rammer for OLA.
    Ude til højre under ”Min uddannelse” kan du vælge ”OLA overblik”.
    Her kan du se, hvor mange OLA’er der er tilknyttet hver af dine eksaminer på hele uddannelsen. Du kan også læse mere om, hvad der sker, når du ikke har gennemført nok OLA’er.
    Nederst ude til venstre kan du finde en fane med titlen ”portfolio produkter” eller ”OLA”, her kan du se de eksakte datoer for, hvornår OLA finder sted og der henvises til, hvor du finder en nærmere beskrivelse af hver enkelt af OLA’erne.
    OLA’erne er oftest koblet op på undervisningen og er en del af de respektive undervisningsuger.
    1. semester eksamen
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Du skal godkendes i 10 ud af 10 OLA
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Mundtlig eksamen
    Formålet med eksamen er at udprøve den studerendes tværfaglige kompetencer jf. semestrets læringsmål.

    Med udgangspunkt i et spørgsmål, som relaterer sig til semestrets flows og de handelsvirksomheder, som der er arbejdet med i flowene, skal den studerende præsentere, hvilke kompetencer den studerende har brug for, for at løse problemet. Desuden skal den studerende kunne redegøre for hvilke redskaber og metoder, som den studerende har lært på 1. semester flowene, som bør sættes i spil for at løse problemet.

    Den studerende må ikke kontakte virksomhederne.

    Deltagelse i eksamen inkluderer:
    • En individuel mundtlig eksamen
    Ects
    25 ECTS
    Forberedelsestid
    Ingen forberedelse
    Varighed
    30 minutter
    Eksamen følger følgende struktur:
    • 3 minutter praktisk set-up
    • 10 minutter præsentation
    • 12 minutter dialog
    • 5 minutter votering og karaktergivning.

    Vær opmærksom på at der til eksamen ikke gives feedback, men alene tildeles en karakter.
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Ja
    Opgavetype
    Den mundtlige eksamen

    Omkring en uge før eksamen vil den studerende i WISEflow få udleveret en række spørgsmål, som relaterer sig til de emner og virksomheder, som de studerende har arbejdet med i flowene.

    Til den mundtlige eksamen trækker den studerende et af de spørgsmål, som på forhånd er præsenteret. Umiddelbart efter trækningen skal den studerende gennemføre en præsentation, som demonstrerer den studerendes kompetencer i forhold til at løse problemet. Herunder en præsentation af redskaber og metoder, som kan sættes i spil for at løse problemet samt hvordan disse anvendes til dette.

    Den studerende bør indarbejde relevante portfolioprodukter i sin præsentation til forklaring af problemløsningen og eksemplificering af den studerendes kompetencer.

    Efter den mundtlige præsentation vil der være en dialog med udgangspunkt i semestrets læringsmål.



    Vejledning

    Der er ikke vejledning i forbindelse med eksamen, så det er vigtigt at du deltager, når eksamen præsenteres i forbindelse med undervisningen.
    Formkrav
    Eksamensreglement
    Du skal altid læse eksamensreglementet forud for alle eksaminer. Du finder eksamensreglement på Moodle under ”eksaminer”, hvor du også kan orientere dig om andre forhold vedrørende eksamen.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Den gode præstation til den mundtlige eksamen

    Den gode mundtlige præstation er karakteriseret ved følgende:
    • Den studerende udviser høj grad af tværfaglige kompetencer.
    • Den studerende anvender en høj grad af fagterminologi.
    • Den studerende demonstrerer god anvendelse af redskaber og metoder.
    • Den studerende kan relatere til praksis i forhold til egne kompetencer og i relation til de redskaber og metoder, som har indgået på 1. semester.
    • Den studerende giver en velargumenteret præsentation.
    • Den studerende demonstrerer god præsentationsteknik.
    • Den studerende anvender og prioriterer tiden til præsentationen på en hensigtsmæssig måde i forhold til de givne rammer.

    Bedømmelse

    Eksamen bedømmes på baggrund af den mundtlige præstation.

    Eksamen bliver bl.a. bedømt ud fra følgende kriterier:
    • Tværfaglighed
    • Velargumenteret
    • Evnen til at anvende relevante redskaber og metoder
    • Evnen til at vurdere, hvilke kompetencer den studerende skal kunne sætte i spil
    Tidsmæssig placering
    1. Semester
    Skærpede førsteårsprøvekrav
    Kun to eksamensforsøg
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Består du ikke en eksamen, skal du til førstkommende re-eksamen, som du automatisk tilmeldes. Dette gælder også hvis du ikke møder op til eksamen samt, hvis du bliver syg eller forhindret
    2. semester eksamen
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Du skal godkendes i 5 ud af 5 OLA
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Mundtlig eksamen
    Formålet med eksamen er at udprøve den studerendes tværfaglige kompetencer jf. semestrets læringsmål.

    Med udgangspunkt i et spørgsmål, som relaterer sig til semestrets flows og de handelsvirksomheder, som den studerende har arbejdet med i flowene, skal den studerende præsentere, hvilke kompetencer den studerende har brug for, for at løse problemet. Desuden skal den studerende redegøre for hvilke redskaber og metoder, som den studerende har lært på 2. semester flowene, som bør sættes i spil for at løse problemet.

    Den studerende må ikke kontakte virksomhederne.

    Deltagelse i eksamen inkluderer:
    • En individuel mundtlig eksamen
    Ects
    25 ECTS
    Forberedelsestid
    Ingen forberedelse
    Varighed
    30 minutter
    Eksamen følger følgende struktur:
    • 3 minutter praktisk set-up
    • 10 minutter præsentation
    • 12 minutter dialog
    • 5 minutter votering og karaktergivning. Vær opmærksom på at der til eksamen ikke gives feedback, men alene tildeles en karakter.
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Ja
    Opgavetype
    Den mundtlige eksamen

    Omkring en uge før eksamen vil den studerende i WISEflow få udleveret en række spørgsmål, som relaterer sig til de emner og virksomheder, som de studerende har arbejdet med i flowene.


    Til den mundtlige eksamen trækker den studerende et af de spørgsmål, som på forhånd er præsenteret. Umiddelbart efter trækningen skal den studerende gennemføre en præsentation, som demonstrerer den studerendes kompetencer i forhold til at løse problemet. Herunder en præsentation af redskaber og metoder, som kan sættes i spil for at løse problemet samt hvordan disse anvendes til dette.

    Den studerende bør indarbejde relevante portfolioprodukter i sin præsentation til forklaring af problemløsningen og eksemplificering af den studerendes kompetencer.

    Efter den mundtlige præsentation vil der være en dialog med udgangspunkt i semestrets læringsmål.

    Vejledning

    Der er ikke vejledning i forbindelse med eksamen. Det er derfor vigtigt, at du deltager den dag eksamen præsenteres i forbindelse med undervisningen.
    Formkrav
    Eksamensreglement
    Du skal altid læse eksamensreglementet forud for alle eksaminer. Du finder eksamensreglement på Moodle under ”eksaminer”, hvor du også kan orientere dig om andre forhold vedrørende eksamen.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Den gode præstation til den mundtlige eksamen

    Den gode mundtlige præstation er karakteriseret ved følgende:
    • Den studerende udviser høj grad af tværfaglige kompetencer.
    • Den studerende anvender en høj grad af fagterminologi.
    • Den studerende demonstrerer god anvendelse af redskaber og metoder.
    • Den studerende kan relatere til praksis i forhold til egne kompetencer og i relation til de redskaber og metoder, som har indgået på 1. semester.
    • Den studerende giver en velargumenteret præsentation.
    • Den studerende demonstrerer god præsentationsteknik.
    • Den studerende anvender og prioriterer tiden til præsentationen på en hensigtsmæssig måde i forhold til de givne rammer.


    Bedømmelse

    Eksamen bedømmes på baggrund af den mundtlige præstation.

    Eksamen bliver bl.a. bedømt ud fra følgende kriterier:
    • Tværfaglighed
    • Velargumenteret
    • Præsentationsteknik
    • Evnen til at anvende relevante redskaber og metoder
    • Evnen til at vurdere, hvilke kompetencer den studerende skal kunne sætte i spil
    Tidsmæssig placering
    2. Semester
    I slutningen af 2. semester
    Skærpede førsteårsprøvekrav
    Kun to eksamensforsøg
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Består du ikke en eksamen, skal du til førstkommende re-eksamen, som du automatisk tilmeldes. Dette gælder også, hvis du ikke møder op til eksamen samt hvis du bliver syg eller forhindret.

    Re-eksamen afvikles på samme måde som ordinær eksamen, dog med nye spørgsmål.

    Ved reeksamen kan vi være nødsaget til at omlægge eksamen til online.