Metode og videnskabsteori

2024/2025
Engelsk titel
Methodology and Theory of Science
Uddannelse
E-handel
Niveau
Professionsbachelor
Start semester
1. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Søerne
Fagkode
4119103CS
Fagområder
E-handel
  • Indhold og formål
    Fagelementet beskæftiger sig med videnskabsteoretiske retninger og viden om, hvordan viden skabes. Der er fokus på videnskabsteori og metodelære, grundlæggende samfunds-videnskabelig metode samt kvantitative og kvalitative undersøgelsesmetoder i videnskabsteori og metodelære.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • viden om videnskabsteoretiske paradigmer
    • viden om og forståelse for metodelæren inden for fagområderne i e-handel
    • viden om grundlaget for opstilling af undersøgelsesspørgsmål
    • viden om og forståelse for det videnskabsteoretiske grundlag for samfundsviden-skabelige metoder.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • mestre videnskabeligt arbejde og metode med faglighed i projekt- og rapportskriv-ning
    • udarbejde problemanalyse og foretage problemafgrænsning, opstille problemstilling og hypoteser, samt foretage metodemæssige overvejelser og begrunde valg af un-dersøgelsesmetoder
    • strukturere analysearbejdet og analysere data efter principper for videnskabeligt arbejde
    • begrunde sit metodevalg samt forholde sig kritisk til denne metode
    • formidle undersøgelsesresultater og løsningsforslag mv. i en overskuelig og letlæse-lig rapport, der indeholder en klar problemformulering, metodemæssige overvejelser samt en vurdering af resultaternes og forudsætningernes pålidelighed og gyldighed
    • opstille en undersøgelsesplan samt vurdere alternative undersøgelsesmetoders stærke og svage sider.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik med et videnskabsteoretisk perspektiv
    • identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen i forhold til anvendelsen af videnskabsteoretiske metoder
    • selvstændigt kunne tilrettelægge kvalitative og kvantitative undersøgelser
    • udarbejde videnskabeligt baserede rapporter og projekter.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Faget har fælles eksamener
    4119102CS