Dataanlayse

2024/2025
Engelsk titel
Data Analysis
Uddannelse
E-handel
Niveau
Professionsbachelor
Start semester
2. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Forår
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Lokalt
Studiested
Cphbusiness Søerne
Fagkode
4119201CS
Fagområder
Datadrevet marketing og salg
  • Indhold og formål
    Fagelementet indeholder værktøjer til at indsamle, analysere, konkludere, afrapportere og
    handle på baggrund af data, herunder udvikling af løsninger med henblik på forretningsstrategisk anvendelse af brugerdata.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • viden om grundlæggende webanalyse og business intelligence
    • viden om hvor bruger-data er tilgængelige, og i hvilken sammenhæng disse kan benyttes og er nyttige
    • forståelse for og kan reflektere over muligheder for adfærdsbaseret bruger-indsigt ud
    fra website-data og andre tilgængelige bruger-data.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • vurdere kvaliteten af tilgængelige data, og i hvilken sammenhæng disse data kan benyttes og er nyttige
    • opsætte og formidle rapporter med udgangspunkt i en virksomheds forretningsmæssige mål og dertil relaterede data
    • anvende og udvælge en virksomheds relevante datagrundlag til at opstille datadrevne handlingsplaner
    • formidle problemstillinger og begrunde valg af handlingsplaner for samarbejdspartnere og brugere.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • selvstændigt deltage i tilrettelæggelsen og optimeringen af en virksomheds digitale
    forretning gennem brug af webstatistik og anden tilgængelig data
    • tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til fagområdet.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Semesterprojekt - 3. interne
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    OLA 7 og 8 skal være gennemført af den enkelte studerende.
    • OLA 7 & 8 skal være gennemført af den enkelte studerende.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Formålet med denne eksamen er, at den studerende i grupper skal arbejde tværfagligt ud fra fagene Creative Content og Dataanalyse.

    De skal således udvikle kreative produkter ud fra faget Creative Content, indsamle og analysere data fra disse produkter ud fra faget Dataanalyse samt dokumenterer og reflekterer over deres interne arbejdsproces ud fra faget Projektledelse.
    Ects
    15 ECTS
    Varighed
    Varighed varierer efter gruppestørrelse
    15 minutters mundtlig eksamen inklusive votering pr studerende. Såfremt en studerende der har været med at skrive opgaven ikke møder op til eksamen, så reduceres eksamenstiden for de øvrige studerende. Således er eksamenstid for en gruppe, der er fremmødt med
    1 studerende – 15 minutter
    2 studerende – 30 minutter
    3 studerende – 45 minutter
    4 studerende - 60 minutter
    5 studerende - 75 minutter
    6 studerende – 90 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Opgavetype
    Eksamen er en mundtlig gruppeprøve baseret på et skriftligt gruppeoplæg. Formålet med denne eksamen er, at den studerende i grupper skal arbejde tværfagligt ud fra fagene Creative Content og Dataanalyse.

    De skal således udvikle kreative produkter ud fra faget Creative Content, indsamle og analysere data fra disse produkter ud fra faget Dataanalyse samt dokumenterer og reflekterer over deres interne arbejdsproces ud fra faget Projektledelse.

    De studerende forventes at udarbejde et praktisk produkt i form af en hjemmeside/webshop, der hoster creative content. Der skal indsamles og påvises data om faktiske besøgende til denne hjemmeside/webshop. I abonnementsforretningen skal der som minimum påvises 10 abonnementsaftaler og analyse/reflektion på hvordan loyalitetsfasen bliver udført. Emne og scope af abonnementsforretningen vælges frit. Det forventes at viden fra tidligere fag bruges aktivt i processen og dokumentationen.

    Link til hjemmeside skal fremgå på forsiden af det skriftlige gruppeoplæg, der beskriver, analysere og reflektere omkring de praktiske produkter. Det overordnede formål, med det skriftlige gruppeoplæg er at udarbejde og gennemføre et studie, der med faktisk data vurderer effektiviteten af selvudviklet forretningsidé.

    Det skriftlige oplæg forventes i lighed med 2. interne eksamen at bygge på de videnskabsteoretiske rammer og metoder, der forventes af en professionsbachelor. Den skriftlig rapport udarbejdes i selvvalgte grupper af 4-6 studerende på maksimalt 13.500 tegn inkl. mellemrum pr gruppemedlem. Opgaven skal leve op til Cphbusiness’ Vejledning til Opgaveskrivning, samt Cphbusiness retningsliner for GAI. Opgaven skal individualiseres ved at der i indholdsfortegnelsen angives hvilken studerende der har skrevet hvilket kapitel. De studerende kan eksamineres i hele opgaven.

    Til den mundtlige gruppeeksamen har de studerende 2 minutter per studerende til at præsentere gruppens projekt, hvorefter eksaminator og censor stiller spørgsmål til de relevante fagområder. Gruppen fremlægger og eksamineres samlet, men der gives individuelle karakter på baggrund af den enkelte studerendes præsentation, mundtligt såvel som skriftligt. Der skal analyseres på 5 til 10 forskellige kreative produkter, som er rele-vante for de studerendes hjemmeside. Der skal være tale om forskellige kreative produkter, og altså ikke f.eks. fem varianter af samme slags kreative produkt.

    Eksempler på kreative produkter kunne være:

    • Blog post
    • Instagram (post/annonce/storries)
    • Facebook (post/annonce/storries)
    • LinkedIn (post/annonce)
    • Snapchat (post/annonce/storries)
    • Video (link - skal være offentlig tilgængelig)
    • Podcast (link – skal være offentlig tilgængelig)
    • Tekst til webshop (Om os, produkt/produktbilleder)
    • Nyhedsbrev
    • SMS
    • Outdoor produkter (billede)
    • Radiospot (link – skal være offentlig tilgængelig)
    • TV-reklame (link – skal være offentlig tilgængelig)
    • Chat-bots

    Hvis der indsættes link til evt. video eller podcast, så er det den studerendes ansvar at tjekke op på, at linket virker. Virker linket ikke vil der blive set bort fra dette produkt.

    Det forventes at ethvert kreativt produkt understøttes af data, dataanalyser og anden form for evidens der kan virke som belæg for konklusion eller anbefalinger. Aktiviteter der kan være relevante for at skabe et forretningsmæssigt beslutningsgrundlag. Eksempler kan være, men ikke begrænset til, aktiviteter som:

    • SEO analyse
    • Link analyse/konkurrent analyser
    • Adfærdsanalyse (marked, besøgende, kunder, konkurrenter)
    • Konkurrent analyse/ business intelligence
    • Social listening analyse eller lignende
    • Webtrafik analyser (splittest, tænke højt test, etc.)
    • AI/GAI analyser/validering
    • Salgsfunnel/marketingfunnel
    • Kunderejse/touchpoints analyse
    • Brug af big data, small data, struktureret, ustruktureret data
    • Primær dataindsamling (Scraping, interview, fokus etc.)
    • Datarensning/ data oparbejdning
    • Dataanalyse (Excel, Google Looker, IBM Watson, KNIME etc.)
    • Visualisering/kommunikation af viden og data
    • Automatiserede lead/kundeflow
    • Marketing automation
    • Kundeklubber/ loyalitets programmer

    Af bilag til opgaven skal der som min. udarbejdes en oversigt over jeres anvendte Techstack for hjemmesiden samt en illustration af jeres anvendte undersøgelsesdesign.
    Formkrav
    Besvarelsen skal uploades som gruppeaflevering i en PDF fil.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeeksamen
    maks. gruppestørrelse
    6
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle skriftlige hjælpemidler må anvendes under eksamen. Internettet må gerne benyttes. Det er ikke tilladt at benytte mobiltelefon under eksamen.
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Opgaven bedømmes holistisk og ligeligt ud fra følgende kriterier:
    • Kvalitet af den anvendte akademiske metode
    • Kvalitet og relevans af den skabte trafik
    • Anvendelse af og refleksion over teori om dataanalyse
    • Anvendelse af og refleksion over teori om creative content
    • Overvejelser om den økonomiske relevans af projektet

    Der gives en individuel karakter ud fra en helhedsvurdering af det skriftlige pro-jekt samt den individuelle mundtlige eksamination.
    Tidsmæssig placering
    2. Semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Hvis den ordinære eksamen ikke bestås, eller den studerende pga. sygdom ikke gennemfører, indstilles den studerende automatisk til næstkommende re-eksamen. Dato for re- og sygeeksamen fremgår af semesterplanen. Re- og sygeeksamen kan afholdes online samt have en anden form. Udeblivelse fra en eksamen tæller som et eksamensforsøg.