Bæredygtig Drift

2024/2025
Engelsk titel
Sustainable Business Operations
Uddannelse
Sportsmanagement
Niveau
Professionsbachelor
Start semester
1. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Lyngby
Fagkode
4159103CL
Fagområder
Bæredygtig drift
  • Indhold og formål
    Fagelementet indeholder driftsøkonomi og virksomhedsledelse. Der er fokus på virksomhedens eller organisationens bæredygtige drift i forhold til et (socio)økonomisk, kulturelt og miljømæssigt perspektiv.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende skal:
    • Have udviklingsbaseret viden om sports-, event- og fritidsbranchens praksis og anvendt teori og metode i forhold til en bæredygtig styring af driften.
    • Kunne forstå praksis, anvendt teori og metode inden for driftsøkonomi og virksomhedsledelse samt kunne reflektere over sports-, event- og fritidsbranchens praksis og anvendelse heraf i et bæredygtigt perspektiv.
    Færdigheder
    Den studerende skal kunne:
    • Anvende metoder og redskaber inden for driftsøkonomi og virksomhedsledelse samt mestre de værktøjer, der knytter sig til beskæftigelse inden for sports-, event- og fritidsbranchen.
    • Vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger omkring driftsøkonomi og virksomhedsledelse samt begrunde og vælge relevante, bæredygtige løsningsmodeller i forhold til sports-, event- og fritidsbranchen.
    • Formidle praksisnære problemstillinger og løsninger i forhold til bæredygtig drift til interessenterne inden for sports-, event- og fritidsbranchen.
    Kompetencer
    Den studerende skal kunne:
    • Indgå selvstændigt i samarbejde om håndtering og udvikling af virksomhedens eller organisationens bæredygtige drift.
    • Indgå selvstændigt i et fagligt og tværfagligt samarbejde med relevante interessenter på baggrund af en bæredygtig forretningsforståelse.
    • Identificere egne og andres læringsbehov for at kunne udvikle og vedligeholde egen viden, færdigheder og relevante kompetencer i forhold til bæredygtig drift.
  • Undervisningsform
    På Cphbusiness arbejder vi med den læringstilgang, at erhvervskompetencer udvikles bedst ved, at uddannelsens studieaktiviteter sætter praksis og konkrete problemstillinger i centrum for læringen. Og at det er arbejdet med at skabe værdi i praksis, der driver motivationen og engagementet hos de studerende.
    Cphbusiness tager derfor udgangspunkt i en uddannelsesmodel, der fokuserer på:
    At facilitere et motiverende og engagerende læringsmiljø baseret på praksis
    At omsætte og formidle relevant viden fra forskning og erhverv i en konkret praksis
    At understøtte de studerendes aktive deltagelse og studieintensitet gennem relevante studieaktiviteter
    At inddrage de studerendes viden og erhvervserfaring som en ressource, så de studerende er medskabere af læring
    At understøtte læring gennem løbende dialog og en fælles feedbackkultur
    At der kan arbejdes fleksibelt og med inddragelse af digitale læringsaktiviteter, der fokuserer på at udnytte vores ressourcer og forbedre de studerendes læringsudbytte, uafhængig af tid og sted.
    Der er flere forskellige undervisnings- og arbejdsformer på Cphbusiness, der understøtter den studerendes læring. Eksempelvis forelæsninger, casearbejde, mindre opgaver, praktiske og teoretiske øvelser, mundtlige oplæg, hjemmearbejde, ekskursioner og lignende.
  • Forudsætninger for at deltage i faget
    Ingen
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Faget har fælles eksamener
    4159101CL