Sportsbranchen

2024/2025
Engelsk titel
The Sports Industry
Uddannelse
Sportsmanagement
Niveau
Professionsbachelor
Start semester
1. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Lyngby
Fagkode
4159101CL
Fagområder
Sportsbranchen
  • Indhold og formål
    Fagelementet indeholder samfundsøkonomi, markedsmekanismer, ledelse og lovgivning i relation til sports-, event-, og fritidsbranchen. Der er fokus på forståelse for branchens egenart, mangfoldighed og forretningsmæssige muligheder.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende skal:
    • Have viden om samspillet mellem de forskellige sektorer i sports-, event- og
    fritidsbranchen.
    • Have udviklingsbaseret viden om samfundsøkonomi, markedsmekanismer, ledelse og lovgivning i relation til sports-, event-, og fritidsbranchen.
    • Kunne reflektere over sports-, event- og fritidsbranchens praksis og anvendt teori og metoder i forhold til markedsmekanismer, økonomi, ledelse og lovgivning.
    Færdigheder
    Den studerende skal kunne:
    • Anvende metoder og redskaber til udvikling af sports-, event- og fritidsbranchen i forhold til markedsmekanismer, økonomi, ledelse og lovgivning.
    • Vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger omkring sports-, event- og fritidsbranchen samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller i forhold til branchen.
    • Formidle praksisnære problemstillinger og løsninger til samarbejdspartnere og brugere inden for sports-, event- og fritidsbranchen.
    Kompetencer
    Den studerende skal kunne:
    • Håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i forhold til sports-, event- og fritidsbranchen og tilknyttede interessenter.
    • Selvstændigt indgå i samarbejde med interne og eksterne interessenter med hensyntagen til branchens egenart og mangfoldighed i et forretningsorienteret perspektiv.
    • Identificere egne og andres læringsbehov for at kunne udvikle og vedligeholde egen viden, færdigheder og relevante kompetencer i forhold til sport-, event- og fritidsbranchens etik.
  • Undervisningsform
    På Cphbusiness arbejder vi med den læringstilgang, at erhvervskompetencer udvikles bedst ved, at uddannelsens studieaktiviteter sætter praksis og konkrete problemstillinger i centrum for læringen. Og at det er arbejdet med at skabe værdi i praksis, der driver motivationen og engagementet hos de studerende.
    Cphbusiness tager derfor udgangspunkt i en uddannelsesmodel, der fokuserer på:
    At facilitere et motiverende og engagerende læringsmiljø baseret på praksis
    At omsætte og formidle relevant viden fra forskning og erhverv i en konkret praksis
    At understøtte de studerendes aktive deltagelse og studieintensitet gennem relevante studieaktiviteter
    At inddrage de studerendes viden og erhvervserfaring som en ressource, så de studerende er medskabere af læring
    At understøtte læring gennem løbende dialog og en fælles feedbackkultur
    At der kan arbejdes fleksibelt og med inddragelse af digitale læringsaktiviteter, der fokuserer på at udnytte vores ressourcer og forbedre de studerendes læringsudbytte, uafhængig af tid og sted.
    Der er flere forskellige undervisnings- og arbejdsformer på Cphbusiness, der understøtter den studerendes læring. Eksempelvis forelæsninger, casearbejde, mindre opgaver, praktiske og teoretiske øvelser, mundtlige oplæg, hjemmearbejde, ekskursioner og lignende.
  • Forudsætninger for at deltage i faget
    Ingen
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    1. semesterprøve
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Fra listen over obligatoriske læringsaktiviteter skal den studerende opnå mindst 80 godkendte studiepoint for at få adgang til prøven.
    Afleveringsfrister og uddybende beskrivelse af study point opgaver findes på holdets Moodle flow.
    • OLA 1 - Produktion og afholdelse af sociale event på Campus Lyngby
    • OLA 2 - Metode afsnit præsentation
    • OLA 3 - Video produktion og peer group undervisning
    • OLA 4 - Oplæg for en eksterne partner
    • OLA 5 - Skriftlige økonomiopgave
    • OLA 6 - Oplæg for en ekstern partner
    • OLA 7 - Coaching rolespil
    • OLA 8 - Elevator pitch præsentation
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Hver gruppe skal aflevere en portefølje af deres arbejde udført i løbet af 1.semester.

    Den mundtlige eksamen varer i alt 45 minutter og omfatter følgende elementer:

    De studerendes præsentationen forventes at vare højst 20 minutter. Oplægget skal indeholde både et gruppeelement og et individuelt element.

    De studerendes oplæg efterfølges af en Q&A session med eksaminator og censor.
    Ects
    30 ECTS
    Varighed
    45 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeeksamen
    maks. gruppestørrelse
    6
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Karakteren for semesterprojektet er baseret på en helhedsvurdering af såvel det skriftlige projekt som den mundtlige prøve.
    Tidsmæssig placering
    1. Semester
    udgang af 1. semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.