Strategisk værdiskabelse

2024/2025
Engelsk titel
Strategic Value Creation
Uddannelse
Sportsmanagement
Niveau
Professionsbachelor
Start semester
2. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Forår
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Lyngby
Fagkode
4159201CL
Fagområder
Strategisk værdiskabelse
  • Indhold og formål
    Fagelementet indeholder management og forretningsudvikling. Der er fokus på udvikling af eksisterende og nye indsatsområder inden for sports-, event- og fritidsbranchen samt eksekvering af strategiske beslutninger på såvel virksomheds- og organisationsplan.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende skal:
    • Have udviklingsbaseret viden om sports-, event-, og fritidsbranchens praksis, anvendt teori og metode i forhold til nye udviklingstendenser i relation til den strategiske værdiskabelse.
    • Kunne forstå praksis, anvendt teori og metode inden for strategisk værdiskabelse samt kunne reflektere over sports-, event-, og fritidsbranchens praksis og anvendelse heraf.
    • Kunne reflektere over sports-, event-, og fritidsbranchens praksis og anvendt teori og metoder i forhold til strategiske værdiskabelse.
    Færdigheder
    Den studerende skal kunne:
    • Anvende og reflektere over metoder og redskaber til strategisk værdiskabelse, der knytter sig til beskæftigelse inden for sports-, event-, og fritidsbranchen.
    • Analysere og vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger omkring strategi samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller i forhold til sports-, event-, og fritidsbranchen.
    • Formidle praksisnære strategiske problemstillinger og løsninger til interessenter inden for sports-, event-, og fritidsbranchen.
    Kompetencer
    Den studerende skal kunne:
    • Indgå selvstændigt i et fagligt og tværfagligt samarbejde med ledelse og medarbejdere om at udvikle og implementere løsninger i forhold til virksomhedens eller organisationens strategiske udfordringer.
    • Indgå selvstændigt i netværk eller samarbejder med andre relevante interessenter med henblik på udvikling af virksomheden, organisationen og branchen.
    • Identificere egne og andres læringsbehov for at kunne udvikle og vedligeholde egen viden, færdigheder og relevante strategiske kompetencer.
  • Undervisningsform
    På Cphbusiness arbejder vi med den læringstilgang, at erhvervskompetencer udvikles bedst ved, at uddannelsens studieaktiviteter sætter praksis og konkrete problemstillinger i centrum for læringen. Og at det er arbejdet med at skabe værdi i praksis, der driver motivationen og engagementet hos de studerende.
    Cphbusiness tager derfor udgangspunkt i en uddannelsesmodel, der fokuserer på:
    At facilitere et motiverende og engagerende læringsmiljø baseret på praksis
    At omsætte og formidle relevant viden fra forskning og erhverv i en konkret praksis
    At understøtte de studerendes aktive deltagelse og studieintensitet gennem relevante studieaktiviteter
    At inddrage de studerendes viden og erhvervserfaring som en ressource, så de studerende er medskabere af læring
    At understøtte læring gennem løbende dialog og en fælles feedbackkultur
    At der kan arbejdes fleksibelt og med inddragelse af digitale læringsaktiviteter, der fokuserer på at udnytte vores ressourcer og forbedre de studerendes læringsudbytte, uafhængig af tid og sted.
    Der er flere forskellige undervisnings- og arbejdsformer på Cphbusiness, der understøtter den studerendes læring. Eksempelvis forelæsninger, casearbejde, mindre opgaver, praktiske og teoretiske øvelser, mundtlige oplæg, hjemmearbejde, ekskursioner og lignende.
  • Forudsætninger for at deltage i faget
    Ingen
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    2. semesterprøve
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Fra listen over obligatoriske læringsaktiviteter skal den studerende opnå mindst 80 godkendte studiepoint for at få adgang til prøven.
    Afleveringsfrister og uddybende beskrivelse af study point opgaver findes på holdets Moodle flow.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Den studerende skal aflevere en individuel rapport baseret på en aftalt problemstilling.

    Den mundtlige eksamen varer i alt 30 minutter og omfatter følgende elementer:

    De studerendes præsentationen forventes at vare højst 10 minutter.
    De studerendes oplæg efterfølges af en Q&A session med eksaminator og censor.
    Ects
    20 ECTS
    Varighed
    30 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Karakteren for semesterprojektet er baseret på en helhedsvurdering af såvel det skriftlige projekt some den mundtlige prøve.
    Tidsmæssig placering
    2. Semester
    I løbet af 2. semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.