Sportsteknologi

2024/2025
Engelsk titel
Sports Technology
Uddannelse
Sportsmanagement
Niveau
Professionsbachelor
Start semester
2. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Forår
Ects
10
Udd. element
Valgfag
Tilmelding
Valgfag udbydes først senere og oprettes afhængigt af tilmeldinger. Du vil senere i dit uddannelsesforløb få mere besked fra din uddannelse om, hvilke valgfag du kan vælge.
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Lokalt
Studiested
Cphbusiness Lyngby
Fagkode
4159202CL
  • Indhold og formål
    Fagelementet indeholder en introduktion til teknologier, der kan bidrage til udvikling af sports-, event- og fritidsbranchen. Der er fokus på teknologiernes rolle i hverdagen for driften af organisationer, effekten på deres forretningsmodel og oplevelsen for kunder, brugere og fans.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende skal:
    • Have udviklingsbaseret viden om de muligheder som teknologi og data giver til at udvikle sin organisation.
    • Have viden om og forståelse for den praktiske og teoretiske rolle sportsteknologien spiller for udvikling af branchen.
    • Have viden om hvilke udfordringer man skal holde sig for øje, når man vælger at bruge teknologi og data.
    • Have viden om og forståelse for hvilke etiske overvejelser, man bør gøre sig i forhold til brugen af teknologi og data i sin organisation.
    • Kunne reflektere over sports-, event- og fritidsbranchens praksis og anvendelse af teori og metoder i forbindelse med anvendelsen af sportsteknologier.
    Færdigheder
    Den studerende skal:
    • Kunne anvende centrale metoder og redskaber til udvikling af forretningsmodellen ved brug af relevant teknologi.
    • Vurdere praksisnære ledelsesmæssige problemstillinger i organisationer og bruge teknologi til at løse disse problemer.
    • Kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsninger i forhold til teknologivalg i sports-, event- og fritidsbranchen.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • Indgå selvstændigt i et professionelt og tværfagligt samarbejde med relevante interessenter på baggrund af en forståelse for rollen, som teknologi har i sports-, event- og fritidsbranchen.
    • Inddrage relevante sportsteknologier i en organisations strategiske udviklingsarbejde.
    • Identificere egne og andres læringsbehov for at kunne udvikle og vedligeholde egen viden, færdigheder og relevante kompetencer i forhold til sportsteknologis rolle for udvikling af branchen.
  • Undervisningsform
    På Cphbusiness arbejder vi med den læringstilgang, at erhvervskompetencer udvikles bedst ved, at uddannelsens studieaktiviteter sætter praksis og konkrete problemstillinger i centrum for læringen. Og at det er arbejdet med at skabe værdi i praksis, der driver motivationen og engagementet hos de studerende.
    Cphbusiness tager derfor udgangspunkt i en uddannelsesmodel, der fokuserer på:
    At facilitere et motiverende og engagerende læringsmiljø baseret på praksis
    At omsætte og formidle relevant viden fra forskning og erhverv i en konkret praksis
    At understøtte de studerendes aktive deltagelse og studieintensitet gennem relevante studieaktiviteter
    At inddrage de studerendes viden og erhvervserfaring som en ressource, så de studerende er medskabere af læring
    At understøtte læring gennem løbende dialog og en fælles feedbackkultur
    At der kan arbejdes fleksibelt og med inddragelse af digitale læringsaktiviteter, der fokuserer på at udnytte vores ressourcer og forbedre de studerendes læringsudbytte, uafhængig af tid og sted.
    Der er flere forskellige undervisnings- og arbejdsformer på Cphbusiness, der understøtter den studerendes læring. Eksempelvis forelæsninger, casearbejde, mindre opgaver, praktiske og teoretiske øvelser, mundtlige oplæg, hjemmearbejde, ekskursioner og lignende.
  • Forudsætninger for at deltage i faget
    Ingen
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Faget har fælles eksamener
    4159201CL