Innovation

2024/2025
Engelsk titel
Innovation
Uddannelse
Innovation og entrepreneurship
Niveau
Professionsbachelor
Start semester
1. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår og Forår
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Lyngby
Fagkode
4180101CL
Fagområder
Innovation
  • Indhold og formål
    Fagelementet indeholder idégenerering, kreative og innovative processer samt konceptudvikling i forhold til udvikling af bæredygtige produkter, koncepter, processer med mere i nye og eksisterende virksomheder.
  • Læringsmål
    Viden
    • have udviklingsbaseret viden om forskellige typer og opfattelser af innovation og kunne reflektere over disses relevans
    • have viden om og forståelse for praksis og anvendt teori og metoder til udvikling af bæredygtige forretningsmodeller, designs, produkter/koncepter eller processer, fra problemidentificering, over idégenerering, til validering og implementering
    • have viden om forskellige tilgange og metoder til at generere og anvende viden og indsigt, herunder indsamling, behandling, analyse og kvalitetssikring af data, og kunne reflektere over anvendeligheden heraf.
    Færdigheder
    • anvende fagområdets metoder og redskaber og skal mestre de færdigheder, der knytter sig til arbejdet med innovation, herunder metoder til test af ideer, koncepter, produkter ol. samt kreative og innovative processer
    • kunne vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger inden for innovation samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller i relation til relevans og bæredygtighed af egne og andres ideer, koncepter, processer og produkter
    • kunne formidle praksisnære og faglige problemstillinger, innovative processer og produkter til interessenter.
    Kompetencer
    • kunne udvikle og drive innovationsprocesser i praksis fra problemidentificering, over idégenerering, til validering og implementering af et bæredygtigt produkt, design, koncept eller en proces, dette i såvel nye som eksisterende virksomheder og organisationer.
    • selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde inden for innovation og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik
    • identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til innovation.
  • Undervisningsform
    På Cphbusiness arbejder vi med den læringstilgang, at erhvervskompetencer udvikles bedst ved, at uddannelsens studieaktiviteter sætter praksis og konkrete problemstillinger i centrum for læringen. Og at det er arbejdet med at skabe værdi i praksis, der driver motivationen og engagementet hos de studerende.
    Cphbusiness tager derfor udgangspunkt i en uddannelsesmodel, der fokuserer på:
    At facilitere et motiverende og engagerende læringsmiljø baseret på praksis
    At omsætte og formidle relevant viden fra forskning og erhverv i en konkret praksis
    At understøtte de studerendes aktive deltagelse og studieintensitet gennem relevante studieaktiviteter
    At inddrage de studerendes viden og erhvervserfaring som en ressource, så de studerende er medskabere af læring
    At understøtte læring gennem løbende dialog og en fælles feedbackkultur
    At der kan arbejdes fleksibelt og med inddragelse af digitale læringsaktiviteter, der fokuserer på at udnytte vores ressourcer og forbedre de studerendes læringsudbytte, uafhængig af tid og sted.
    Der er flere forskellige undervisnings- og arbejdsformer på Cphbusiness, der understøtter den studerendes læring. Eksempelvis forelæsninger, casearbejde, mindre opgaver, praktiske og teoretiske øvelser, mundtlige oplæg, hjemmearbejde, ekskursioner og lignende.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål.
    Faget har fælles eksamener
    4180103CL