Entrepreneurship

2024/2025
Engelsk titel
Entrepreneurship
Uddannelse
Innovation og entrepreneurship
Niveau
Professionsbachelor
Start semester
1. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår og Forår
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Lyngby
Fagkode
4180103CL
Fagområder
Entrepreneurship
  • Indhold og formål
    Fagelementet indeholder både entrepreneurship og intrapreneurship, herunder test og validering af koncept og forretningsmodeller i relation til produktudvikling, markedsføring og go-to-market.
  • Læringsmål
    Viden
    • have udviklingsbaseret viden om fagområdets praksis og anvendt teori og metode, herunder forskellige tilgange til entrepreneurship og intrapreneurship, og kunne reflektere over disses relevans og anvendelighed
    • have viden om og kunne reflektere over forskellige tilgange til omverdenens betydning for entrepreneurship
    • have viden om udfordringer ved og redskaber til start og drift af virksomhed, samt kunne reflektere over disse
    Færdigheder
    • kunne anvende intrepreneurielle og entrepreneurielle metoder og redskaber og kunne reflektere over disses relevans og anvendelighed til udvikling, etablering og drift af bæredygtige koncepter
    • kunne vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger inden for intrapreneurship og entrepreneurship samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller
    • kunne formidle praksisnære og faglige problemstillinger inden for intrapreneurship og entrepreneurship og løsninger til samarbejdspartnere og interessenter.
    Kompetencer
    • kunne identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til intrapreneurship og entrepreneurship.
    • kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i forbindelse med start af nye projekter, organisationer eller virksomheder.
  • Undervisningsform
    På Cphbusiness arbejder vi med den læringstilgang, at erhvervskompetencer udvikles bedst ved, at uddannelsens studieaktiviteter sætter praksis og konkrete problemstillinger i centrum for læringen. Og at det er arbejdet med at skabe værdi i praksis, der driver motivationen og engagementet hos de studerende.
    Cphbusiness tager derfor udgangspunkt i en uddannelsesmodel, der fokuserer på:
    At facilitere et motiverende og engagerende læringsmiljø baseret på praksis
    At omsætte og formidle relevant viden fra forskning og erhverv i en konkret praksis
    At understøtte de studerendes aktive deltagelse og studieintensitet gennem relevante studieaktiviteter
    At inddrage de studerendes viden og erhvervserfaring som en ressource, så de studerende er medskabere af læring
    At understøtte læring gennem løbende dialog og en fælles feedbackkultur
    At der kan arbejdes fleksibelt og med inddragelse af digitale læringsaktiviteter, der fokuserer på at udnytte vores ressourcer og forbedre de studerendes læringsudbytte, uafhængig af tid og sted.
    Der er flere forskellige undervisnings- og arbejdsformer på Cphbusiness, der understøtter den studerendes læring. Eksempelvis forelæsninger, casearbejde, mindre opgaver, praktiske og teoretiske øvelser, mundtlige oplæg, hjemmearbejde, ekskursioner og lignende.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål.
    From idea to launch delprøve 1
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Fra listen over obligatoriske læringsaktiviteter skal den studerende opnå mindst 80 godkendte studiepoint for at få adgang til prøven.

    Afleveringsfrister og uddybende beskrivelser af obligatoriske læringsaktiviteter findes på holdets Moodle-flow.
    • OLA 1- Online multiple choice opgaver
    • OLA 2 - Online multiple choice opgaver
    • OLA 3 - Online multiple choice opgaver
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig stedprøve (Online)
    Multiple choice-eksamen.
    Ects
    5 ECTS. Udgør 33% af den samlede bedømmelse
    Varighed
    2 timer
    Individuel, online multiple choice-eksamen.
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Karakteren er kun baseret på online multiple choice-spørgsmålene
    Tidsmæssig placering
    1. Semester
    Tidligt i 1. semester.
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    From idea to launch delprøve 2
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    En mundtlig gruppeeksamen baseret på et gruppeprojekt.
    Ects
    5 ECTS. Udgør 67% af den samlede bedømmelse
    Varighed
    Varighed varierer efter gruppestørrelse
    Max. 60 minutter afhængig af gruppestørrelse.
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Formkrav
    Hvert team designer en nystartet virksomhed efter eget valg. Virksomheden skal udvise et klart vækstpotentiale. Proof of concept, datavalidering og kundetiltrækning er fokuspunkter.
    Eksamen fokuserer på den nystartede virksomhed, teamet har foreslået.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeeksamen
    maks. gruppestørrelse
    9
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Der gives en karakter efter den danske 7-trinsskala.

    Der beregnes en samlet karakter på baggrund af karaktererne fra de to delprøver.
    Delprøve 1 vejer 33 %, delprøve 2 vejer 67 %.
    Tidsmæssig placering
    1. Semester
    Ved udgangen af 1. Semester.
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Genaflevering af projekt med relevante ændringer og forbedringer.