Ledelse

2024/2025
Engelsk titel
Leadership
Uddannelse
Innovation og entrepreneurship
Niveau
Professionsbachelor
Start semester
1. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår og Forår
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Lyngby
Fagkode
4180102CL
Fagområder
Ledelse
  • Indhold og formål
    Fagelementet indeholder både ledelse på individniveau - herunder selvledelse og egen udvikling, og ledelse på andre niveauer herunder projektledelse, forandringsledelse, innovationsledelse samt udvikling og ledelse af teams i nye og eksisterende virksomheder.
  • Læringsmål
    Viden
    • have udviklingsbaseret viden om fagområdets praksis og anvendt teori og metoder inden for ledelse og netværksstrukturer
    • have forståelse for praksis, anvendt teori og metode inden for ledelse, herunder selv-, team, projekt- og innovationsledelse og kunne reflektere over disses anvendelighed.
    Færdigheder
    • kunne anvende fagområdets metoder og redskaber og skal mestre de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse i forhold til ledelsesfeltet, herunder situationsanalyser i organisationer under forandringer
    • kunne vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller inden for team-, projekt-, innovations- og forandringsledelse
    • netværk og opbygge relevante relationer
    • kunne formidle praksisnære og faglige problemstilling og løsninger inden for ledelsesinitiativer og -handlinger i konkrete sammenhænge til samarbejdspartnere og brugere, samt opbygge og indgå i relevante relationer og netværk.
    Kompetencer
    • kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede ledelsesopgaver og udfordringer i konkrete arbejdssituationer, herunder selvledelse, teamledelse, projektledelse og forandringsledelse i virksomheder og organisationer
    • kunne selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde i relation til ledelse og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik inden for ledelse
    • kunne identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen i forhold ledelse.
  • Undervisningsform
    På Cphbusiness arbejder vi med den læringstilgang, at erhvervskompetencer udvikles bedst ved, at uddannelsens studieaktiviteter sætter praksis og konkrete problemstillinger i centrum for læringen. Og at det er arbejdet med at skabe værdi i praksis, der driver motivationen og engagementet hos de studerende.
    Cphbusiness tager derfor udgangspunkt i en uddannelsesmodel, der fokuserer på:
    At facilitere et motiverende og engagerende læringsmiljø baseret på praksis
    At omsætte og formidle relevant viden fra forskning og erhverv i en konkret praksis
    At understøtte de studerendes aktive deltagelse og studieintensitet gennem relevante studieaktiviteter
    At inddrage de studerendes viden og erhvervserfaring som en ressource, så de studerende er medskabere af læring
    At understøtte læring gennem løbende dialog og en fælles feedbackkultur
    At der kan arbejdes fleksibelt og med inddragelse af digitale læringsaktiviteter, der fokuserer på at udnytte vores ressourcer og forbedre de studerendes læringsudbytte, uafhængig af tid og sted.
    Der er flere forskellige undervisnings- og arbejdsformer på Cphbusiness, der understøtter den studerendes læring. Eksempelvis forelæsninger, casearbejde, mindre opgaver, praktiske og teoretiske øvelser, mundtlige oplæg, hjemmearbejde, ekskursioner og lignende.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål.
    Faget har fælles eksamener
    4180103CL