Forretningsforståelse

2024/2025
Engelsk titel
Business Understanding
Uddannelse
Markedsføringsøkonom - Hillerød
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
1. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Hillerød / Arkaderne
Fagkode
4500101CA
Fagområder
Markedsføring og salg
  • Indhold og formål
    Fagelementet omhandler metoder til analyse af virksomhedens interne forhold, herunder årsregnskabet og regnskabsanalyser. Ligeledes beskæftiger fagelementet sig
    med at identificere virksomhedens udviklingsmuligheder, samt hvilken organiserings- og selskabsform virksomheden kan vælge.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • udviklingsbaseret viden om forskellige typer af analyser til vurdering af virksomhedens interne strategiske situation,
    • forståelse for praksis og anvendelse af forskellige forretningsmodeller,
    • forståelse for praksis, central anvendt teori og metode i relation til, hvordan
    virksomheden skaber indtjening
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • anvende fagområdets centrale metoder og redskaber til at identificere udviklingspotentialer baseret på virksomhedens interne forhold,
    • vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmodeller i forhold til virksomhedens forretning med det formål at skabe merværdi
    for kunderne,
    • vurdere og analysere virksomhedens organisering, struktur og kultur samt
    regnskab med henblik på optimering af virksomhedens forretningsprocesser,
    • formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmodeller i relation til interne analyser af virksomheden.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • håndtere udviklingsorienterede situationer i relation til udvikling og optimering af virksomhedens forretningsmodel,
    • i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til virksomhedens interne forhold.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    1. Interne
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Den studerende skal opfylde kravene til obligatoriske læringsaktiviteter OLA´er for at blive indstillet til eksamen. Afleveringsfrister og uddybende beskrivelser af OLA´er findes på holdet Moodle flow
    • Godkendelse af OLA`er
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Eksamen udgør et skriftligt projekt og en mundtlig eksamen. Det skriftlige projekt dækker en virksomheds interne og eksterne situation på baggrund af de på semesteret gældende læringsmål.

    Den individuelle mundtlige del af eksamen varer 30 min og er en individuel og selvstændigt udarbejdet præsentation af projektet på 7-8 minutter, hvor den studerende fremhæver og reflekterer over udvalgte elementer. Herefter følger en eksamination på ca. 15-17 minutter. Eksaminationen tager udgangspunkt i projektet og inddrager læringsmålene fra hele semesteret.
    Ects
    30 ECTS
    Varighed
    30 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Ja
    Formkrav
    Det skriftlige projekt må ikke overskride 25.000 anslag inkl. mellemrum, ekskl. forside, indholdsfortegnelse og bilag.

    Det skriftlige projekt kan udarbejdes i grupper på maksimalt 5 studerende eller individuelt.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeaflevering med individuel eksamen
    maks. gruppestørrelse
    5
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    En samlet karakter efter 7-trinsskalaen som en helhedsbedømmelse af eksamens elementer

    Det er til enhver tid studieordningens læringsmål for det pågældende uddannelseselement der udgør bedømmelseskriterierne. 
    Tidsmæssig placering
    1. Semester
    Skærpede førsteårsprøvekrav
    Kun to eksamensforsøg
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Den skriftlige del: Du skal aflevere den oprindelige aflevering inkl. relevante forbedringer med farvet tekst. Dvs. at du ikke må slette den oprindelige tekst, men at du må tilføje tekst. Den samlede aflevering må i denne sammenhæng have et omfang på det dobbelte antal anslag, i forhold til den oprindelige aflevering.
    Den mundtlige del: Som ved ordinær eksamen.