Markedsføringsplanen - strategi og taktik

2024/2025
Engelsk titel
The Marketing Plan - Strategy and tactics
Uddannelse
Markedsføringsøkonom - Søerne
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
2. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Forår og Efterår
Ects
20
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Søerne
Fagkode
4500201CS
Fagområder
Markedsføring og salg
Virksomhedsforståelse og økonomi
  • Indhold og formål
    Fagelementet indeholder udvikling af markedsføringsstrategier, herunder målgruppevalg, positionering samt udarbejdelse af kommunikations- og salgsstrategi, under hensyntagen til budget og virksomhedens mål for indtjening.
    Fagelementet indeholder desuden udarbejdelse af strategisk og taktisk markedsføringsplan både på B2C samt B2B markedet.

    Ligeledes indgår metoder til prisfastsættelse baseret på udbuds- og efterspørgselsforhold, samt virksomhedens omkostningsforhold. Endvidere indeholder fagelementer opstilling af scenarier samt juridiske aspekter inden for markedsføring og salg.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:

    • udviklingsbaseret viden om markedsføringsplanens opbygning, herunder relevante markedsføringsstrategier samt markedsføringsplanens taktiske opbygning.

    • forståelse for praksis, central anvendt teori og metode samt kan forstå markedsføringsplanens indhold og opbygning.
    Færdigheder
    Den studerende kan:

    • anvende fagområdets centrale metoder og redskaber, samt anvende de færdigheder der knytter sig til at opstille en markedsføringsplan og vurdere denne

    • vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge strategiske og taktiske løsningsmodeller for markedsføringsplanen

    • formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere i relation til en given markedsføringsplan
    Kompetencer
    Den studerende kan:

    • håndtere udviklingsorienterede situationer i relation til markedsføringsplanlægning for virksomheder, der agerer på B2B og B2C markeder

    • deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang til udarbejdelse af virksomhedens markedsføringsplan

    • i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til markedsføringsplanlægningen på strategisk og taktisk niveau.
  • Eksamen
    Delprøve 4 har til formål at gøre den studerende i stand til at udarbejde markedsføringsstrategier og markedsføringsplaner. Delprøve 4 udarbejdes som en gruppeopgave, med en gruppestørrelse på 4-6 studerende. Opgaven, der skal afleveres som en skriftlig rapport med efterfølgende mundtlig præsentation. Karakteren indgår som en del af den samlede eksamenskarakter på 2. semester med en vægt på 10% i denne eksamen.

    Delprøve 5: Se under faget Markedsføringsplanen – implementering.

    Delprøve 6: Læringsmålene for delprøve 6 er identiske med læringsmålene for de nationale fagelementer ”Markedsføringsplanen - strategi, taktik og implementering”. Se beskrivelse under fagene Markedsføringsplanen - strategi og taktik og Markedsføringsplanen – implementering.
    Delprøve 4 - Markedsføringsplanen - strategi og taktik
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Varighed
    30 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Opgavetype
    Formålet med delprøve 4 er at gøre den studerende i stand til at udarbejde markedsføringsstrategier og markedsføringsplaner. Delprøve 4 udarbejdes som en gruppeopgave, med en gruppestørrelse på 4-6 studerende. Opgaven, der skal afleveres som en skriftlig rapport med efterfølgende mundtlig præsentation. Karakteren indgår som en del af den samlede eksamenskarakter på 2. semester med en vægt på 10% i denne eksamen.
    Formkrav
    Opgaven skal have et omfang på maks. 15 normalsider, eksklusive bilag. Rapporten udarbejdes på et metodisk grundlag indeholdende indledning, excecutive summary på engelsk (max 1 side), problemformulering, metode, analyser og konklusion. Den samlede bedømmelse af Delprøve 4 sker som en helhedsbedømmelse af den skriftlige besvarelse og den mundtlige præsentation.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeeksamen
    maks. gruppestørrelse
    6
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Prøven er uden forberedelse, men med et eksamensgrundlag. Eksamen foregår med fysisk fremmøde i grupper med 4-6 studerende.
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Tidsmæssig placering
    2. Semester
    I forbindelse med tema 4 på 2. semester
    Re- og sygeeksamen
    Se næste prøvebeskrivelse for en beskrivelse af Syge & omprøven.
    Delprøve 4 - Markedsføringsplanen - strategi og taktik Sygeeksamen
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig prøve
    Varighed
    30 minutter
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Delprøve 6 - 2. semesterprøven
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig stedprøve
    Skriftlig individuel tværfaglig case-baseret eksamen med 24 timers forberedelse. Prøven foregår med fysisk fremmøde.
    Varighed
    6 timer
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Ja
    Opgavetype
    Indhold ved den skriftlige case eksamen: Den tværfaglige case eksamen er en 6
    timers prøve, der gennemføres efter 24 timers forberedelse.
    Grundlaget for de 24 timers forberedelse er en kort opgavebeskrivelse som omfatter: navnet
    på den virksomhed, der optræder i casen, det overordnede problemfelt, som skal afdækkes
    samt et eller flere links til information om virksomheden og/eller det relevante marked.
    På eksamensdagen vil den studerende blive stillet et eller flere spørgsmål, som på et
    metodisk grundlag skal besvares med udgangspunkt i den indsamlede information og evt.
    ekstra udleveret information på eksamensdagen.
    Formkrav
    Aflevering sker i PDF-format og og besvarelsens omfang er max. 24.000 anslag.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Der gives en karakter efter 7-trins-skalaen for den skriftlige prøve. Den skriftlige prøve tæller 85% af den samlede eksamenskarakter ved 1. eksterne eksamen og skal bestås med minimum karakteren 02.
    Tidsmæssig placering
    2. Semester
    Ved udgangen af 2. semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.