Service og oplevelse 24S/25V

2024/2025
Engelsk titel
Service and experience
Uddannelse
Service- og oplevelsesøkonom - Søerne
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
1. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Efterår og Forår
Ects
15
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Søerne
Fagkode
4507101CS
Fagområder
Service og oplevelser
  • Indhold og formål
    Fagområdet indeholder analyser af værtskabsbegrebet, gæsteforståelse, herunder vurdering af kundeadfærd til virksomhedens service- og oplevelsesydelser.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende skal:
    • Have udviklingsbaseret viden om service- og oplevelseserhvervets praksis, udvikling i udbud og efterspørgsel samt central anvendt teori og metode med fokus på økonomisk bæredygtig drift af service- og oplevelsesvirksomheder
    • Kunne forstå, hvad der kendetegner service- og oplevelsesydelser samt kunne forstå erhvervets anvendelse af teori og metode inden for udviklingen af værtskab og gæsteforståelse
    Færdigheder
    Den studerende skal kunne:
    • Anvende centrale økonomiske metoder og redskaber til vurdering af praksisnære problemstillinger samt anvende kreative teknikker til opstilling og valg af service- og oplevelsesydelser og formidling heraf til samarbejdspartnere og brugere
    • Systematisk indsamle og anvende data om kundetilfredshed, kundeadfærd og markedsforhold i forhold til virksomheders serviceydelser og oplevelser
    • Anvende service management som ramme til vurdering af service- og oplevelsesvirksomheders værtskab og udvikling
    Kompetencer
    Den studerende skal:
    • Kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde om service- og oplevelsesydelser
    • Kunne håndtere udviklingsorienterede situationer i service- og oplevelseserhvervet med fokus på det gode værtskab og den gode gæsteoplevelse
    • I en systematisk og struktureret sammenhæng, kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer om service- og oplevelseserhvervet.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål

    Forretningsforståelse og Service og Oplevelse testes sammen til eksamen i 1. semesterprøven.
    1. semesterprøven 24S/25V
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Information om OLA
    I dit moodleflow kan du finde de mere præcise rammer for OLA.
    Ude til højre under ”Min uddannelse” kan du vælge ”OLA overblik”.
    Her kan du se, hvor mange OLA’er der er tilknyttet hver af dine eksaminer på hele uddannelsen. Du kan også læse mere om, hvad der sker, når du ikke har gennemført nok OLA’er.
    Nederst ude til venstre kan du finde en fane med titlen ”portfolio produkter” eller ”OLA”, her kan du se de eksakte datoer for, hvornår OLA finder sted og der henvises til, hvor du finder en nærmere beskrivelse af hver enkelt af OLA’erne.
    OLA’erne er oftest koblet op på undervisningen og er en del af de respektive undervisningsuger.
    • Du skal gennemføre 7 ud af 8 OLA
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Mundtlig eksamen
    Formålet med eksamen er at udprøve den studerendes tværfaglige kompetencer jf. semestrets læringsmål.
    Med udgangspunkt i et tema, som relaterer sig til semestrets flows og de servicevirksomheder, som der er arbejdet med i flowene, skal den studerende besvare et udtrukket tema med tilhørende underspørgsmål ved hjælp af redskaber, teorier og metoder fra undervisning og læringsaktiviteter i 1. semesters flows.

    Deltagelse i eksamen inkluderer:

    • En individuel mundtlig eksamen
    Ects
    30 ECTS
    Forberedelsestid
    Ingen forberedelse
    Varighed
    30 minutter
    Eksamen følger følgende struktur:

    • Ca. 3 minutter Træk af eksamensspørgsmål og praktisk set-up

    • 8 minutter præsentation fra den studerende

    • Ca. 14 minutters eksamination og dialog

    • Ca. 5 minutters votering og karakterbegrundelse
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Ja
    Opgavetype
    Eksamensopgave og form

    Omkring en uge før den mundtlige eksamen præsenteres de studerende for en række temaer med tilhørende underspørgsmål med udgangspunkt i de flows, de studerende har været en del af. Disse vil blive uploadet i Wiseflow. Datoen for hvornår de uploades findes i din eksamensplan.

    Som start på eksaminationen trækker den studerende et af de på forhånd annoncerede temaer. Herefter forventes det, at den studerende har medbragt en individuelt udarbejdet præsentation som hjælp til at belyse, forklare og besvare det udtrukne tema ud fra de værktøjer, metoder og teorier, som der har været arbejdet med i undervisningen.
    Den medbragte individuelt udarbejdede præsentation må alene have karakter af pointer i punktform og eventuelt visuelle fremstillinger af modeller men må ikke indeholde forklarende tekst.
    Med udgangspunkt i semesterets læringsmål vil der herefter være en bredere eksamination af de andre temaer fra 1. semesters flows, opgaver og forberedelse.

    Vejledning

    Der er ikke vejledning i forbindelse med eksamen.
    Formkrav
    Eksamensreglement og andre standarder
    Du skal altid orientere dig i ”Information om eksamen” på Moodle under fanen ”eksamen”.

    Her finder du information om, hvilke regler, der er gældende og hvordan du f.eks. skal forholde dig, hvis du bliver syg.

    Du skal være særligt opmærksom på afsnittene omkring eksamenssnyd, herunder plagiering.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Eksaminationen varetages af 1 intern eksaminator og 1 intern censur.

    Den gode mundtlige præstation er karakteriseret ved følgende:

    • Den studerende anvender og prioriterer tiden til præsentationen på en hensigtsmæssig
    måde i forhold til de givne rammer.

    • Den studerende giver en velargumenteret præsentation.

    • Den studerende besvarer spørgsmålene med anvendelse af en høj grad af fagterminologi.
    • Den studerende udviser høj grad af tværfaglige kompetencer.

    • Den studerende demonstrerer god forståelse og anvendelse af redskaber og metoder.

    • Den studerende inddrager erfaringer og viden fra praksis f.eks. cases, opgaver eller
    eventuelle virksomhedsbesøg i sine besvarelser.

    • Den studerende demonstrerer god forståelse og anvendelse af redskaber og metoder.

    • Den studerende udviser kritisk sans i relation til anvendelsen af modeller, metoder og data
    Tidsmæssig placering
    1. Semester
    Skærpede førsteårsprøvekrav
    Kun to eksamensforsøg
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Består du ikke en eksamen, skal du til førstkommende reeksamen, som du automatisk tilmeldes. Dette gælder også, hvis du ikke møder op til eksamen, samt hvis du bliver syg eller forhindret.