Lægemiddelfremstilling

2024/2025
Engelsk titel
Pharmaceutical and Manufacturing
Uddannelse
Laborant
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
Opstart
Forår og Efterår
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Lokalt
Studiested
Cphbusiness Laboratorie og Miljø
Fagkode
8563301CP
Fagområder
Laboratoriearbejde
Laboratorieteknologi
  • Indhold og formål
    Fagelementet beskæftiger sig med principper for og anvendelse af enhedsoperationer, kvalitative og kvantitative analysetekniske metoder til fremstilling og karakterisering af råvarer og lægemiddelstoffer. Herunder planlægning, beregninger, forskrifter, vurdering og formidling med henblik på at kunne gennemføre simple synteser og karakterisering. Endvidere indgår kvalitetssystemer og standarder med henblik på at sikre pålidelige data.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende:
    • har viden om og forståelse for processerne i en syntese
    • har viden om og forståelse for brug af kvalitetssystemer og standarder ved lægemiddelfremstilling
    Færdigheder
    Den studerende:
    • kan anvende enhedsoperationer, analyseteknikker samt beregninger og na-turvidenskabelig teori i relation til syntese og karakterisering
    • kan vurdere laboratorieobservationer og –resultater i relation til syntese og karakterisering
    • kan formidle laboratorieobservationer og –resultater i relation til syntese og karakterisering til samarbejdspartner
    Kompetencer
    Den studerende:
    • kan håndtere planlægning og udførelse af simple synteser og karakterisering
    • kan i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden og færdigheder i relation til syntese og karakterisering
  • Eksamen
    Alle læringsmål for faget Lægemiddelfremstilling udprøves i Prøve 3.

    I Prøve 3 indgår også mål for fagene: Kvalificering og validering samt Videregående analyseteknik. Se disse fag.

    Prøvens samlede læringsmål indgår i undervisningsforløbet: Tema 6 - Lægemiddelfremstilling

    Prøvens samlede læringsmål er:

    Viden
    Den studerende
    • har viden om og forståelse for processerne i en syntese
    • har viden om og forståelse for brug af kvalitetssystemer og standarder ved lægemiddelfremstilling
    • har viden om kvalificering af laboratorieudstyr
    • har viden om validering af analysemetoder
    • har viden om og forståelse for relevante statistiske metoder, der anvendes i forbindelse med kvalificering og validering
    • har viden om de mere komplekse analysetekniske metoder

    Færdigheder
    Den studerende
    • kan anvende enhedsoperationer, analyseteknikker samt beregninger og naturvidenskabelig teori i relation til syntese og karakterisering
    • kan vurdere laboratorieobservationer og –resultater i relation til syntese og karakterisering
    • kan formidle laboratorieobservationer og –resultater i relation til syntese og karakterisering til samarbejdspartner
    • kan anvende og vurdere relevante statistiske tests og/eller kontroller i forbindelse med kvalificering og validering
    • kan vurdere komplekse laboratorieobservationer og –resultater

    Kompetencer
    Den studerende
    • kan håndtere planlægning og udførelse af simple synteser og karakterisering
    • kan i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden og færdigheder i relation til syntese og karakterisering
    • kan håndtere rutinemæssig kvalificering af udstyr og validering af analysemetoder
    Prøve 3
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Den studerende skal opfylde kravene til obligatoriske læringsaktiviteter.
    Den studerende skal opnå 80 Studypoints i Tema 6 - Lægemiddelfremstilling.
    Se nærmere om temaets OLA'er og frister i semester flowet på Moodle.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Opnåelse af læringsmålene for Prøve 3 evalueres ved en prøve der tager udgangspunkt
    i læringsmålene fra tema 6.
    De studerende inddeles i selvvalgte grupper á 2-3 studerende, som ved lodtrækning tildeles en opgaveformulering, der tager udgangspunkt i elementer fra det praktiske arbejde i tema 6. Skolen kan dispensere for gruppens størrelse og opgavens omfang.
    Gruppen udarbejder ud fra opgaveformuleringen en rapport inkl. bilag. Rapporten udgør eksamensgrundlaget ved den mundtlige prøve, og karakteren gives ud fra en vurdering af den mundtlige præstation.

    Den mundtlige prøve aflægges som en gruppeprøve. Ved en gruppeprøve gives en individuel bedømmelse.

    Eksaminationen indledes med, at gruppen fremlægger opgaven, gerne ved brug af en
    PowerPoint præsentation evt. suppleret med Scinote. Herefter følger dialog og spørgsmål. Under spørgsmål kan der eksamineres i hele tema 6 og spørges til analytisk udstyr og synteser som den studerende ikke selv har arbejdet med i praksis.

    Præsentationen medbringes på egen PC. Det anbefales desuden at medbringe præsentationen på et USB Stick og 2 eksemplarer af præsentationen til uddeling. Du skal have sikret dig, at din PC kan kobles på eksamenslokalets skærm inden prøven.

    Til eksaminationen kan medbringes relevant dokumentation, som ikke er vedlagt i bilag. Da Scinote kan indgå i eksaminationen skal den på forhånd være åbnet og dokumenter være fundet frem, så de hurtigt kan fremvises ved eksaminationen.
    Ects
    15 ECTS
    Varighed
    Varighed varierer efter gruppestørrelse
    Eksaminationstiden er afhængig af antal studerende:
    2 studerende:
    45 min heraf max 20 min. til fremlæggelse. Den resterende tid er til dialog, diskussion
    og votering.
    3 studerende:
    60 min heraf max 25 min. til fremlæggelse. Den resterende tid er til dialog, diskussion
    og votering.

    Ved dispensation eller omprøve for 1 studerende gælder:
    1 studerende:
    30 min heraf max 15 min. til fremlæggelse. Den resterende tid er til dialog, diskussion
    og votering.
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Opgavetype
    En opgaveformulering der beskriver hvilke dele af det udførte arbejde i Tema 6 der skal indgå i rapporten.
    Formkrav
    For krav til rapporten se Moodle.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeeksamen
    maks. gruppestørrelse
    3
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    I hvilket omfang den studerende i samarbejde med andre kan opfylde læringsmålene
    for tema 6.
    Bedømmelsen er en vurdering af den mundtlige præstation.
    Ved vurderingen lægges vægt på følgende:
    Formidlingen af emnet er velstruktureret ved brug af den rette fagterminologi inden
    for den afsatte tid
    Emnet er sat i relation til lægemiddelfremstilling og GMP
    Diskussion af det udførte arbejde og sikker besvarelse af uddybende spørgsmål
    Redegørelse af de tilhørende principper for såvel metoder som apparatur
    Kvalitetssikring samt sikkerheds-, sundheds- og miljømæssig forsvarlig udførelse af
    laboratoriearbejde
    Dokumentation og vurdering af laboratoriearbejde
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    Midt 3. semester efter Tema 6 er afsluttet
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.