Analyseteknik

2024/2025
Engelsk titel
Analysis Techniques
Uddannelse
Laborant
Niveau
Erhvervsakademi
Start semester
1. Semester
Fagets varighed
2 semestre
Opstart
Forår og Efterår
Ects
30
Udd. element
Obligatorisk
Undervisningsprog
Dansk
Fagelement
Nationalt
Studiested
Cphbusiness Laboratorie og Miljø
Fagkode
8563102CP
Fagområder
Laboratoriearbejde
Laboratorieteknologi
  • Indhold og formål
    Fagelementet beskæftiger sig med principper for og anvendelse af centrale analysetekniske metoder til detektion, identifikation og kvantificering. Herunder planlægning, beregninger, prøvepræparation, forskrifter, manualer, analyseudstyr og teknikker samt behandling, vurdering og formidling af data med henblik på at kunne gennemføre de centrale analyser.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende
    • har viden om centralt analyseudstyr samt naturvidenskabelig teori i relation til laboratoriearbejde
    • har viden om prøvepræparation til de centrale analyseteknikker
    • har viden om og forståelse af de centrale principper for analysetekniske metoder
    Færdigheder
    Den studerende
    • kan anvende de centrale typer af analyseudstyr, analyseteknikker samt tilhø-rende beregninger og naturvidenskabelig teori i relation til laboratoriearbejde
    • kan anvende dansk- og engelsksprogede forskrifter og manualer
    • kan anvende IT i forbindelse med det centrale analysearbejde og databe-handling
    • kan vurdere laboratorieobservationer og –resultater
    • kan formidle laboratorieobservationer og –resultater til samarbejdspartnere
    Kompetencer
    Den studerende
    • kan håndtere planlægning og udførelse af centrale og rutinemæssige analyseopgaver
    • kan i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden og færdigheder i relation til centrale analyseteknikker
  • Eksamen
    Alle læringsmål for Analyseteknik udprøves i Prøve 1 og/eller Prøve 2.

    Prøve 1:
    Læringsmålene er i forhold til laboratoriearbejde inden for kromatografi, spektrofotometri og mikrobiologi.

    I Prøve 1 indgår også mål for fagene: Grundlæggende laboratoriearbejde, Arbejdsmiljø, Kvalitetssikring og Kvalificering og validering. Se disse fag.

    Prøvens samlede læringsmål indgår i undervisningsforløbene:
    Tema 1 - Grundlæggende laboratoriearbejde
    Tema 2 - Analyseteknik og standardisering
    Tema 3 - Mikrobiologi

    Prøvens samlede læringsmål er:

    Tema 1: Grundlæggende laboratoriearbejde
    Viden
    Den studerende
    • har viden om grundlæggende laboratoriearbejde og laboratorieudstyr samt teori i relation til laboratoriearbejde
    • har viden om god adfærd i laboratoriet
    • har viden om og forståelse af generelle sikkerheds- og hygiejneregler i laboratoriet
    • har viden om principperne for klassificering, mærkning og håndtering af kemiske agenser
    • har viden om og forståelse af kvalitetssikring af grundlæggende laboratoriearbejde
    • har viden om simpel kvalificering af grundlæggende laboratorieudstyr
    • har viden om og forståelse for relevante statistiske metoder, der anvendes i forbindelse med simpel kvalificering

    Færdigheder
    Den studerende
    • kan anvende det grundlæggende laboratorieudstyr samt tilhørende beregninger og teori i relation til laboratoriearbejde
    • kan behandle og vurdere simple laboratorieobservationer og –resultater
    • kan anvende sikkerhedsudstyr og personlige værnemidler
    • kan anvende gældende regler for klassificering og mærkning af kemiske agenser
    • kan anvende regler for affaldshåndtering
    • kan anvende metoder og redskaber til at dokumentere laboratoriearbejde
    • kan vurdere grundlæggende laboratoriearbejde ud fra statistiske beregninger og/eller anvendelse af kontroller
    • kan anvende og vurdere relevante statistiske tests og/eller kontroller i forbindelse med simpel kvalificering

    Kompetencer
    Den studerende
    • kan håndtere grundlæggende laboratoriearbejde
    • kan udvise god adfærd i laboratoriet
    • kan håndtere grundlæggende laboratoriearbejde kvalitetsmæssigt korrekt
    • kan håndtere grundlæggende laboratoriearbejde på en sikkerheds-, sundheds- og miljømæssig forsvarlig måde

    Tema 2: Analyseteknik og standardisering
    Nedenstående mål skal ses i relation til kvalitativt og kvantitativt laboratoriearbejde inden for kromatografi og spektrofotometri.

    Viden
    Den studerende
    • har viden om centralt analyseudstyr samt naturvidenskabelig teori i relation til laboratoriearbejde
    • har viden om prøvepræparation til de centrale analyseteknikker
    • har viden om og forståelse af de centrale principper for analysetekniske metoder
    • har viden om principperne for klassificering, mærkning og håndtering af kemiske agenser
    • har viden om og forståelse af kvalitetssikring af laboratoriearbejde

    Færdigheder
    Den studerende
    • kan anvende de centrale typer af analyseudstyr, analyseteknikker samt tilhørende beregninger og naturvidenskabelig teori i relation til laboratoriearbejde
    • kan anvende dansk- og engelsksprogede forskrifter og manualer
    • kan anvende IT i forbindelse med det centrale analysearbejde og databehandling
    • kan vurdere laboratorieobservationer og –resultater
    • kan anvende sikkerhedsudstyr og personlige værnemidler
    • kan anvende gældende regler for klassificering og mærkning af kemiske agenser
    • kan anvende regler for affaldshåndtering
    • kan anvende metoder og redskaber til at dokumentere laboratoriearbejde
    • kan vurdere laboratoriearbejde ud fra statistiske beregninger og/eller anvendelse af kontroller

    Kompetencer
    Den studerende
    • kan deltage i samarbejde og udvise god adfærd i laboratoriet
    • kan håndtere planlægning og udførelse af centrale og rutinemæssige analyseopgaver
    • kan håndtere laboratoriearbejde kvalitetsmæssigt korrekt
    • kan håndtere laboratoriearbejde på en sikkerheds-, sundheds- og miljømæssig forsvarlig måde

    Tema 3: Mikrobiologi
    Nedenstående mål skal ses i relation til laboratoriearbejde inden for mikrobiologi.

    Viden
    Den studerende
    • har viden om grundlæggende laboratoriearbejde og laboratorieudstyr samt teori i relation til laboratoriearbejde
    • har viden om god adfærd i laboratoriet
    • har viden om centralt analyseudstyr samt naturvidenskabelig teori i relation til laboratoriearbejde
    • har viden om prøvepræparation til de centrale analyseteknikker
    • har viden om og forståelse af de centrale principper for analysetekniske metoder
    • har viden om og forståelse af generelle sikkerheds- og hygiejneregler i laboratoriet
    • har viden om principperne for klassificering, mærkning og håndtering af biologiske agenser
    • har viden om og forståelse af kvalitetssikring af laboratoriearbejde
    • har viden om simpel kvalificering af laboratorieudstyr
    • har viden om og forståelse for relevante statistiske metoder, der anvendes i forbindelse med simpel kvalificering

    Færdigheder
    Den studerende
    • kan anvende det grundlæggende laboratorieudstyr samt tilhørende beregninger og teori i relation til laboratoriearbejde
    • kan behandle og vurdere simple laboratorieobservationer og –resultater
    • kan anvende de centrale typer af analyseudstyr, analyseteknikker samt tilhørende beregninger og naturvidenskabelig teori i relation til laboratoriearbejde
    • kan anvende dansk- og engelsksprogede forskrifter og manualer
    • kan anvende IT i forbindelse med det centrale analysearbejde og databehandling
    • kan vurdere laboratorieobservationer og –resultater
    • kan anvende sikkerhedsudstyr og personlige værnemidler
    • kan anvende gældende regler for klassificering og mærkning af biologiske agenser
    • kan anvende regler for affaldshåndtering
    • kan anvende metoder og redskaber til at dokumentere laboratoriearbejde
    • kan vurdere laboratoriearbejde ud fra statistiske beregninger og/eller anvendelse af kontroller
    • kan anvende og vurdere relevante statistiske tests og/eller kontroller i forbindelse med simpel kvalificering

    Kompetencer
    Den studerende
    • kan håndtere grundlæggende laboratoriearbejde
    • kan deltage i samarbejde og udvise god adfærd i laboratoriet
    • kan håndtere planlægning og udførelse af centrale og rutinemæssige analyseopgaver
    • kan håndtere laboratoriearbejde kvalitetsmæssigt korrekt
    • kan håndtere laboratoriearbejde på en sikkerheds-, sundheds- og miljømæssig forsvarlig måde


    Prøve 2:
    Læringsmålene er i forhold til laboratoriearbejde inden for genteknologi, celledyrkning og projektarbejde.

    I Prøve 2 indgår også mål for fagene: Arbejdsmiljø, Kvalitetssikring, Proteinoprensning og karakterisering samt Projektarbejde. Se disse fag.

    Prøvens samlede læringsmål indgår i undervisningsforløbene:
    Tema 4 - Proteinoprensning og karakterisering
    Tema 5 - Genteknologi
    2. semesterprojekt

    Prøvens samlede læringsmål er:

    Tema 4: Proteinoprensning og karakterisering

    Viden
    Den studerende
    • har viden om analyseudstyr samt naturvidenskabelig teori i relation til proteinoprensning og karakterisering
    • har viden om fermentering
    • har viden om og forståelse af principper for analysetekniske metoder i relation til proteinoprensning og karakterisering

    Færdigheder
    Den studerende
    • kan anvende analyseudstyr, analyseteknikker samt tilhørende beregninger og naturvidenskabelig teori i relation til proteinoprensning og karakterisering
    • kan vurdere laboratorieobservationer og –resultater i relation til proteinoprensning og karakterisering
    • kan formidle laboratorieobservationer og –resultater i relation til proteinoprensning og karakterisering til samarbejdspartner

    Kompetencer
    Den studerende
    • kan håndtere planlægning og udførelse af analyseopgaver inden for proteinoprensning og karakterisering


    Tema 5: Genteknologi
    Nedenstående mål skal ses i relation til laboratoriearbejde inden for genteknologi og celledyrkning.

    Viden
    Den studerende
    • har viden om centralt analyseudstyr samt naturvidenskabelig teori i relation til laboratoriearbejde
    • har viden om prøvepræparation til de centrale analyseteknikker
    • har viden om og forståelse af de centrale principper for analysetekniske metoder
    • har viden om og forståelse af generelle sikkerheds- og hygiejneregler i laboratoriet
    • har viden om principperne for klassificering, mærkning og håndtering af biologiske agenser
    • har viden om og forståelse af kvalitetssikring af laboratoriearbejde

    Færdigheder
    Den studerende
    • kan anvende de centrale typer af analyseudstyr, analyseteknikker samt tilhørende beregninger og naturvidenskabelig teori i relation til laboratoriearbejde
    • kan anvende dansk- og engelsksprogede forskrifter og manualer
    • kan anvende IT i forbindelse med det centrale analysearbejde og databehandling
    • kan vurdere laboratorieobservationer og –resultater
    • kan anvende sikkerhedsudstyr og personlige værnemidler
    • kan anvende gældende regler for klassificering og mærkning af biologiske agenser
    • kan anvende regler for affaldshåndtering
    • kan anvende metoder og redskaber til at dokumentere laboratoriearbejde
    • kan vurdere laboratoriearbejde ud fra statistiske beregninger og/eller anvendelse af kontroller

    Kompetencer
    Den studerende
    • kan håndtere planlægning og udførelse af centrale og rutinemæssige analyseopgaver
    • kan håndtere laboratoriearbejde kvalitetsmæssigt korrekt
    • kan håndtere laboratoriearbejde på en sikkerheds-, sundheds- og miljømæssig forsvarlig måde


    2. semesterprojekt
    Nedenstående mål skal ses i relation til en given projektopgave inden for genteknologi samt proteinoprensning og karakterisering.

    Viden
    Den studerende
    • har viden om processerne i et projektarbejde

    Færdigheder
    Den studerende
    • kan anvende og vurdere metoder og redskaber til at planlægge, udføre, dokumentere, projektarbejde
    • kan anvende dansk- og engelsksprogede forskrifter og manualer
    • kan anvende IT i forbindelse med det centrale analysearbejde og databehandling
    • kan vurdere laboratorieobservationer og –resultater
    • kan formidle laboratorieobservationer og –resultater til samarbejdspartnere
    • kan vurdere laboratoriearbejde ud fra statistiske beregninger og/eller anvendelse af kontroller

    Kompetencer
    Den studerende
    • kan håndtere planlægning og udførelse af centrale og rutinemæssige analyseopgaver
    • kan i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden og færdigheder i relation til centrale analyseteknikker
    • kan håndtere laboratoriearbejde på en sikkerheds-, sundheds- og miljømæssig forsvarlig måde
    • kan i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til arbejdsmiljø
    • kan håndtere laboratoriearbejde kvalitetsmæssigt korrekt
    Prøve 1
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Den studerende skal opfylde kravene til obligatoriske læringsaktiviteter.
    Den studerende skal samlet opnå 80 Studypoints i Tema 1+2+3.
    Se nærmere om temaets OLA'er og frister i semester flowet på Moodle.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Mundtlig eksamen
    72 timers prøve (3 hverdage) efterfulgt af mundtlig eksamination på i alt 35 min
    incl. votering.

    Et opgavesæt dækkende væsentlige fagområder fra tema 1+2+3 (se ”Fokusområder”
    på Moodle) åbner på Moodle. Forinden har den studerende trukket en kode, som koder
    for hvilke 2 opgaver fra sættet den studerende skal fremlægge ved den mundtlige
    prøve. De 2 opgaver vil være en kombination af en øvelse og en teori/beregningsopgave.

    Dag 1 - 3:
    Lodtrækning af kode på Moodle (obligatorisk), hvorefter opgavesættet åbner på
    Moodle.

    Den studerende løser alle opgaver og forbereder præsentation af alle opgaver. Præsentationsform for de enkelte opgaver er valgfri. Det forventes at der ved fremlæggelse af øvelser inddrages apparatur og laboratorieudstyr hvor det er relevant, samt at eksempler på dokumentation for øvelsen fremvises (journalbog/scinote, risikovurdering, apparatudskrifter, excelark mv.). En præsentation af en øvelse skal forberedes til at vare
    max 10 min og en teori/beregningsopgave max 5 min.

    Den mundtlige eksamination:
    Den mundtlige eksamination foregår enten i bio – eller kemilaboratoriet. Ved den studerendes eksamenstid lukkes den studerende ind i laboratoriet og får at vide hvilke 2
    opgaver i opgavesættet koden refererer til og som skal fremlægges. Den studerende
    får herefter op til 5 min. til at finde de dokumenter frem, som skal bruges til eksaminationen. Herefter fremlægger den studerende sine 2 opgaver med efterfølgende spørgsmål og dialog i relation til opgavens emne. Rækkefølgen af de 2 opgaver bestemmes af den studerende. Apparatur og laboratorieudstyr kan inddrages i fremlæggelsen.
    Ects
    30 ECTS
    Forberedelsestid
    Ingen forberedelse
    Varighed
    35 minutter
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Ja
    Opgavetype
    Et opgavesæt, hvor opgaverne skal løses og forberedes inden den mundtlig prøve. Til dette haves 72 timer.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Individuel
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    I hvilket omfang den studerende kan opfylde læringsmålene for Prøve 1.
    Bedømmelsen er en samlet vurdering af den mundtlige fremlæggelse, hvor øvelsesopgaven vægter højest.

    Ved vurderingen lægges vægt på følgende:

     Selvstændig fremlæggelse af øvelsesopgaven.
     Selvstændig fremlæggelse af teori/beregningsopgaven.
     Formidlingen af opgaverne er velstruktureret ved brug af den rette fagterminologi inden for den afsatte tid.
     Sikker besvarelse af uddybende spørgsmål.
    Tidsmæssig placering
    1. Semester
    Slutningen af 1.semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.
    Prøve 2
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Den studerende skal opfylde kravene til obligatoriske læringsaktiviteter.
    Den studerende skal samlet opnå 80 Studypoints i Tema 4+5+2.semesterprojekt.
    Se nærmere om temaets OLA'er og frister i semester flowet på Moodle.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamensform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Opnåelse af læringsmålene for Prøve 2 evalueres ved en prøve der tager udgangspunkt
    i læringsmålene fra tema 4+5+2.semesterprojekt.

    De studerende inddeles i selvvalgte grupper á 2-3 studerende, som ved lodtrækning tildeles en opgaveformulering for 2.semesterprojektet. Skolen kan dispensere for gruppens størrelse og opgavens omfang.
    Gruppen løser i fællesskab den praktiske del i form af planlægning, forberedelse og udførelse. På baggrund af det udførte projekt udarbejder gruppen en rapport inkl. bilag.
    Rapporten udgør eksamensgrundlaget ved den mundtlige prøve, og karakteren gives ud
    fra en vurdering af den mundtlige præstation.

    Den mundtlige prøve kan aflægges som en individuel prøve eller en gruppeprøve. Ved en gruppeprøve gives en individuel bedømmelse.

    Eksaminationen indledes med, at den studerende/gruppe fremlægger projektet gerne
    ved brug af en PowerPoint præsentation. Herefter følger dialog og spørgsmål baseret
    på hele synopsen.

    Præsentationen medbringes på egen PC. Det anbefales desuden at medbringe præsentationen på et USB Stick og 2 eksemplarer af præsentationen til uddeling. Du skal have sikret dig, at din PC kan kobles på eksamenslokalets skærm inden prøven.

    Til eksaminationen medbringes relevant dokumentation (f.eks. rådata, beregninger,
    protokoller, risikovurderinger og apparatudskrifter), som ikke er vedlagt i bilag.
    Ects
    30 ECTS. Udgør 100% af den samlede bedømmelse
    Varighed
    Varighed varierer efter gruppestørrelse
    Eksaminationstiden er afhængig af antal studerende:
    1 studerende:
    30 min heraf max 15 min. til fremlæggelse. Den resterende tid er til dialog, diskussion
    og votering.
    2 studerende:
    45 min heraf max 20 min. til fremlæggelse. Den resterende tid er til dialog, diskussion
    og votering.
    3 studerende:
    60 min heraf max 25 min. til fremlæggelse. Den resterende tid er til dialog, diskussion
    og votering.
    Der udleveres en opgave i forbindelse med eksamen
    Nej
    Formkrav
    For krav til rapporten se Moodle.
    Individuel eller gruppeeksamen
    Gruppeeksamen
    maks. gruppestørrelse
    3
    Anvendt sprog til eksamen
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    I hvilket omfang den studerende i samarbejde med andre kan opfylde læringsmålene
    for Prøve 2.
    Bedømmelsen er en vurdering af den mundtlige præstation.
    Ved vurderingen lægges vægt på at følgende:
    Projektplanlægning, kvalitetssikring samt sikkerheds-, sundheds- og miljømæssig
    forsvarlig udførelse af laboratoriearbejde
    Dokumentation og vurdering af laboratoriearbejde
    Redegørelse af de tilhørende principper for såvel metoder som apparatur
    Formidlingen af opgaven er velstruktureret ved brug af den rette fagterminologi inden for den afsatte tid
    Diskussion af det udførte arbejde og sikker besvarelse af uddybende spørgsmål
    Tidsmæssig placering
    2. Semester
    Slutningen af 2.semester
    Re- og sygeeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen.